Som en kommentar på flyktingsituationen och det pågående kriget i Syrien lät hon allt explodera och dokumenterade det hela. Hur idyllen blev till krigszon blev sedan ett videokonstverk. Stugan står idag orörd kvar i Avesta.

Internationellt har OLEK ställt ut i ett flertal länder. Men hon säger själv att Avesta Art är hennes favoritplats. Det är miljön som framför allt har trollbundit henne. Hon kom till Avesta första gången för att överväga om hon ville vara med på festivalen eller inte. Samtidigt passade hon på att besöka den närbelägna visentparken. Visenten är en nästan utrotad bison i Europa men en gång i tiden fanns det en riklig mängd i konstnärens hemland, Polen. Det här var kopplingen som fick OLEK att medverka första gången.

Det var också vid parken som OLEK steg in i den gamla stugan som skulle bli inspirationen för hennes första installation på Avesta Art. Stugan är ett museum som visar upp hur människor på orten en gång levt. Kökssoffa och vedspis, trasmattor och väggbonader blev nyckeln till hennes kommande verk. Hon lät bygga en identisk stuga och klädde sedan hela insidan i virkning. Och resultatet var, för att säga det minsta, urgulligt.

OLEKs virkade rum. Bild: Avesta Art OLEKs virkade rum. Bild: Avesta Art

Syrien står samtidigt i brand. Kriget och förstörelse med tusentals människor på flykt är ett faktum. OLEK bestämmer sig för att ta den hemska verkligheten till den lilla idylliska stugan där krigets fasor ligger långt, långt borta. Med en explosion låter hon stugan delvis förstöras och filmar hur den mjuka, färggranna miljön förvandlas till en trasig och dammig krigsmiljö på bara ett ögonblick.

Idag är besökare välkomna att besöka den kusliga miljön som efterlämnats explosionen. Ur en söndrig kruka har en växt börjat klättra innanför det trasiga fönstret. Samtidigt får man i filmformat se en installation utanför huset, också den på temat krig och flykt. Här och där syns även en visent, den första anledningen till OLEKs kärlek för orten.

Exteriör. Bild: Avesta Art Exteriör. Bild: Avesta Art

Även i år handlar hennes installation om krig och människor på flykt. I årets videoverk möts betraktaren av en ung kvinna, Sarah. OLEK träffade Sarah år 2016 då hon fick hjälp av flera syriska flyktingar som kommit till Avesta, med att virka hennes konstinstallation. I årets verk fortsätter OLEK att undersöka vad som är och vad som sker i vår tillvaro. Den starka påverkan de syriska kvinnorna hade på OLEK, deras berättelser och bilder på sina hem, fick konstnären att fundera över livets tillfälligheter med hemmet i fokus.

Här kan du läsa mer om OLEK.

Inlevelsemuséet Verket beläget i det gamla järnverket i Avesta är en mötesplats för människor från hela världen. Historia, konst och teknik står i fokus i både utställningarna och de permanenta installationer som finns på platsen integrerade i miljön.

Det söndriga rummet. Bild: Avesta Art Det söndriga rummet. Bild: Avesta Art

Verket har sedan 1995 huserat Avesta Art som då började som en konstbiennal som ägde rum vartannat år. Men sedan 2011 äger istället konstutställningen Avesta Art rum årligen. Här möts besökare av både nationella och internationella samtidskonstnärer under sommarhalvåret.

Barnebys fick chansen att göra en intervju med Olek – den hittas här!

Årets tema på Avesta Art är Illusion/Allusion. Varande, varseblivning, föreställningar och konstruktioner appliceras på till exempel maktordning, vetenskap, historia, myt och verklighet. Frågor om vad som faktiskt är verkligt respektive skenbart ställs.

ERBJUDANDE
Alla Barnebys läsare har nu chansen att besöka Avesta Art med ett rabatterat pris på inträdet. Om du uppger “Barnebys” i kassan får du halva priset på inträdet. Ordinarie pris är 100 kronor.
Läs mer om Avesta Art och Verket här!

Kommentera