På fredag släpps The International Art Market in 2011, Observations on the Art Trade over 25 Years, en rapport beställd av TEFAF, The European Fine Art Foundation, organisers of The European Fine Art Fair. Redan nu kan Barnebys avslöja det senaste årets sensationella förändringar på den allt mer globala marknaden där ekonomiska tillväxtländer tar allt större plats.

USA har dominerat konst och antikmarknaden sedan decennier, men 2011 kan konstateras att Kinas glödheta ekonomi och tilltagna intresse för konst och antikviteter satt sina spår.

Tefaf-Classical-Antiquities_Maastricht

Efter Maastrichtmässan förra året skrev jag om hur Kinas omsättning vuxit till 23% mot USA:s 34% av marknaden, men jag skrev även i en krönika i Antik & Auktion(publiceras inom kort här på Barnebys) hur man såg allt fler shoppingglada kineser på plats på världens främsta konst och antikmässa. I år har Kinas tårtbit vuxit till hela 30% medan USA tappat 5% till 29% av den totala marknaden.

Dr Clare McAndrew, som fått i uppdrag av TEFAF att sammanställa rapporten menar att det antagligen är en av de fundamentalt största och viktigaste förändringarna inom branschen sedan andra världskriget.

Även om  kineserna allt mer efterfrågar europeiska antikviteter så är fortfarande deras egna kulturarv det som står högst i kurs. Världens starkast marknad är den för kinesisk konst och konsthantverk med en dramatisk ökning på 177%(!) år 2010 och ytterligare en ökning på 64% under 2011.

Vidare kan man konstatera att marknaden fortsätter att återhämta sig från de värsta kristiderna för några år sedan, inte minst tack vare framgångsrika auktioner på den kinesiska marknaden. Totalomsättningen ökade med 7% till 46,1 miljarder euro, vilket innebär en totalökning sedan 2009 på 63%. Transaktionsvolymen ökade med 5% till 36,8 miljoner euro.

Modern art_Maastricht_Damien Hirst

Den moderna konsten och den så kallade samtidskonsten står numera för 70% av totala konstmarknaden, vilket innebär att vi är tillbaka på samma nivåer som vi var under den nästintill vulgära konstboom 2007-08 före den amerikanska investmentbanken Lehman Brothers fall.

Efter 1990-talets bubbla behövde konstmarknaden närmare tio år på sig innan man kunde tala om en återhämtning. Efter senaste krisen kan vi konstatera att det gått betydligt fortare tack vare att marknaden blivit mer global.

Att konst är en god investering är de flesta överens om. Då marknaden för konst har mer än fördubblats sedan Maastrichtmässan öppnade för första gången för 25 år sedan (från 1991 har marknaden ökat med 575%) borde det finnas incitament till fler alternativa investeringar i form av konst, antikviteter och designföremål. Men det kan fortfarande finnas stora utmaningar för branschen, såsom det bakslag som många förutspår på grund av en framtida överhettad kinesisk ekonomisk marknad.

Kommentera