Häromdagen skrev Dagens Industri att det ofta är betydligt dyrare att köpa konst och antikviteter i konst och antikhandel än på auktion. En sanning med modifikation. För en stund sedan klubbades Bruno Liljefors fantastiska målning Katt på sommaräng från, hans kanske bästa år som konstnär, 1887 på Stockholms Auktionsverk. Det klubbade priset blev smått otroliga 9 100 000 kronor, vilket innebär att det kostar köparen 10 690 000 kronor att hämta ut målningen. Barnebys kan exklusivt berätta att målningen såldes i början på 1990-talet för 1,9 miljoner kronor av Åmells Konsthandel. Knappt tjugo år senare köper Verner Åmell nu tillbaka målningen för knappt 10, 7 miljoner kronor. Vem sa att man inte kan tjäna pengar på att handla i konst och antikhandeln?

Katt på Blomsteräng_Stockholms Auktionsverk_Åmells Konsthandel_Barnebys

Den tidigare ägaren som besökte Skandinaviens främsta men även av många ansedd som den dyraste konsthandeln, har alltså gjort ett antal hundra procents förtjänst på sitt inköp på "fina gatan". Men visst får man hoppas att Åmells Konsthandel kommer att lägga på några procent ytterligare innan man levererar den vidare till en ny ägare. Annars finns det ju onekligen ingen anledning att bedriva verksamhet som konsthandlare på en marknad som styrs allt mer av marknadsföring och en global ekonomi.

Det tidigare rekordet sattes 1990 genom försäljningen av Törnskata från samma år. Då föll klubban på dryga 8 miljoner kronor, enligt Artprice.

Målningen belades med exportförbud under visningen. Något som är väldigt ovanligt för måleri utan särskilt intressant proveniens, förutsatt att inte Nationalmuseum själva är intresserade att köpa in verket. Flera museer har varit flitiga köpare i höst och sett till att bidra till flera av de många rekordnoteringar som både auktionshusen och handeln har tagit del av. Med tanke på hur "svensk" Liljefors målning är ser jag det inte som uteslutet att flera donatorer gärna skulle bidragit till att Nationalmuseum skulle ha blivit nya ägare, varför jag har en känsla att en av de tre budgivarna mycket väl skulle kunna varit Sveriges främsta konstmuseum. Att Åmells köpte målningen är i och för sig inte något hinder, om så skulle vara fallet, eftersom museet skulle kunna köpa sig ytterligare tid att skramla fram mer pengar.

Eugen-Jansson_Stockholms-Auktionsverk_Barnebys

Ytterligare en prissensation på Stockholms Auktionsverk är rekordnoteringen för Eugen Janssons Sen marskväll i Tantobergen medsom klubbades för 4 miljoner kronor, vilket innebär att köparen betalar 4 825 000 kronor för målningen från 1894 med spännande proveniens.

Kommentarer