Uppsala Auktionskammare beskriver det som en återupptäckt konstskatt i sin katalog. Historien bakom målningen är minst lika intressant som målningen i sig, säger Uppsala Auktionskammares VD Magnus Bexhed under Uppsalas förhandsvisning som pågår i Astoria på Nybrogatan hela helgen.

"Dear Carl Larsson, Your pictures are stunning and very much admired by everyone who sees them. Now I want some more…"

Carl Larsson och Anders Zorn lärde känna varandra tidigt.
Zorn var den mer affärsorienterade  av de två och kom många gånger att stödja Larssons karriär genom att förmedla hans konst till köpare i USA.
Zorn hade bland annat en god vän vid namn Charles Deering, en av Chicagos mest framträdande affärsmän och mecenater, men framförallt, en av USA:s största konstsamlare. Deerings samling innefattade 4000 verk av kända konstnärer som Rembrandt,  El Greco och Velasquez. Men nu ville han ha en Carl Larsson.

Den försvunna målningen som förmedlats av Anders Zorn och ägts av både Charles Deering samt Henry Clay Frick.

I Carl Larssons kassabok kan man utläsa att två akvareller, "Lisbeth och Körsbärsblom" och "Kersti som murare" sålts till en Deering i Chicago för 2400 kronor genom Zorn.
Den 7:e juli 1900 skriver Larsson till Zorn för att tacka denne för hjälpen och han uttrycker även sin ångest över att inte kunna tacka Deering, varken personligen eller skriftligt.
"Jag skulle hjertligt vilja tacka honom, men kan ju icke engelska(och fy fan tocken franska jag skrifer!).

Tre år senare bestämde sig Charles Deering för att göra sig av med "Lisbeth och Körbärsblom" och sålde den vidare till affärsmannen och konstsamlaren Henry Clay Frick. Efter Fricks död, när en av världens största konstsamlingar skulle inventeras "The Frick Collection" saknades målningen av Carl Larsson. Där slutade spåren efter konstverket. Och ingen – förutom ägarna själva – har vetat om den ens funnits kvar.

I oktober i år kontaktades personalen på Uppsala Auktionskammare plötsligt av en person från USA som ville veta om Carl Larsson-målningen i den privata samlingen var äkta eller inte. Ägaren mejlade över en bild som auktionskammarens vd Magnus Bexhed tittade på.

Med hjälp av Carl Larssons kassabok och brevsamling som finns bevarad på Uppsala universitetsbibliotek kunde de slutligen slå fast att ”Lisbeth och körsbärsblom” var återfunnen.
Akvarellen ska nu säljas på auktion med utropspriset 2-3 miljoner kronor.

 

Kommentera