Varje säsong behöver konstmarknaden en ny gunstling. Någon som auktionshusen kan använda som omslagspojke eller flicka för att snärja de stora "elefanterna" och trumma ut nya rekordnoteringar. I år har turen kommit, eller snarare återkommit till en av de mest mytomspunna konstnärerna i den svenska konsthistorien. Han med den fascinerande bildvärlden som rymmer såväl det bisarra som allmänmänskliga. Han som med sitt berättande måleri genom åren tolkats i skenet av hans eget liv. Konstnären jag talar om är Nils von Dardel, hyllad av flera generationer.

I höst är möjligheterna stora att Nils von Dardels måleri tar revansch från 1980-talets prisuppgång och fall. Inte minst tack vare två mästerverk som kommer att säljas på auktion i höst.

Nils von Dardel_Döende Dandyn_Vattenfall_Bukowskis_Moderna Museet

Det var när finansmannen Fredrik Roos 1984 ropade in den berömda målningen, Den döende dandyn från 1918, på Bukowskis för 3,4 miljoner kronor som Dardels måleri blev hett villebråd för konstspekulanterna. Det var då det dittills högsta pris som betalats för ett svenskt konstverk.

Fyra år senare, 1988, sålde Fredrik Roos tavlan för 13 miljoner kronor, fortfarande idag ett oslaget rekord för en svensk modernist. Köpare var en annan finansman; Hans Thulin. Ytterligare en finansman, Tomas Fischer, hann äga målningen efter att Hans Thulin gått i konkurs innan den hamnade på Moderna Museet, som köpte den för 6,6 miljoner kronor 1991. En sista klubbslag som blev en symbol för att yuppiesarnas tid var förbi.

Dardel har sedan 1980-talet dragit till sig postuma rubriker. Från den 15 oktober finns målningen med som ett av huvudverken i utställningen Scenbyte på Moderna Museet i Malmö. För fem år sedan sålde Bukowskis en betydligt mindre version av Den döende dandyn målad i akvarell för dryga 3 miljoner kronor plus provision till en svensk samlare.

Trots vikande konjunktur är konstmarknaden glödhet. De viktigaste och mest högkvalitativa målningarna av de etablerade konstnärerna går för priser vi inte tidigare sett. I höst väntas flera nya rekordnoteringar hos auktionshusen. På det glada 80-talet var konstmarknaden helt beroende av lånade pengar och en uppblåst fastighetsmarknad. Man sålde fastigheter med konstsamlingar i genom fördelaktiga regelverk. Idag lånar vi till vårt boende medan konsten köps av de som har råd.

Nu tror sig Bukowskis ha chans att slå sina tidigare rekord med målningen Vattenfallet, från 1921. Anna Karin Pusic chefsintendent för måleri på Bukowskis anser att den dryga meterstora målningen är det främsta mästerverket av konstnären jämte Crime Passionel och den döende dandyn som båda finns i Moderna Museets samlingar.

Nils von Dardel_Vattenfallet_Bukowskis Auktioner_konstauktioner_auktionsrekord

- Det är som en programförklaring från Dardels känsloliv, vilka utspelar sig i enskilda scener. I Vattenfallet har Dardel fört samman flera olika motiv som förekommit i hans tidigare målningar där inte minst döden och förgängligheten är centralt. Döden, människans oundvikliga öde som Dardel hade ett särkilt förhållande till och som ständigt lurpassade på honom är ofta återkommande i hans säregna måleri. Troligtvis berodde det på att Dardel hade ett hjärtfel, vilket även ledde till hans tidiga död, berättar Anna Karin Pusic.

Idag är det sällsynt att hitta Dardels absoluta toppverk annat än på museum runt om i Sverige. Vattenfallet, en imponerande oljemålning, valde konstnären att behålla i sin egen ägo fram till hans död 1943 då hans dotter Ingrid ärvde den. Därefter gick den vidare i familjen tills det att den såldes till nuvarande ägaren som är en privatperson som valt att vara anonym.

Målningen visar ett stupande brant bergslandskap med scener av unga människor  som på olika sätt befinner sig i livets drama. Konstnärligt är kompositionen mer radikal än dandy-målningen även om den innehar elegansen och den konsekventa ytmässigheten tydliggör Dardels djupa kunskap och insikt om japansk konst. Dardel reste till Japan 1917, där han även såg det berömda Kegon-fallet i Nikko, varifrån kärlekspar inte sällan slängde sig tätt omslingrande ner för fallet för att möta döden tillsammans. Temat är livets bräcklighet och vanmakt inför alla människors obevekliga öde.

-  Vad kan man säga annat än att det är en ynnest att få vara med om en sådan försäljning, säger Michael Storåkers. Som alltid inför en Dardel inser man hans unika plats i svensk konsthistoria: hyperelegant och gastkramande på samma gång, säger Michael Storåkers, vd på Bukowskis.

Vattenfallet var senast utställd 1988, då Moderna Museet firade 100-årsjubileum sedan konstnären föddes. Verket säljs på Bukowskis Moderna den 24 oktober och saknar utrop. Är man spekulant får man helt enkelt sätta prisnivån själv eller rådfråga någon av Bukowskis experter som tror att målningen har goda chanser att med marginal passera den tidigare rekordnoteringen om 13 miljoner kronor.

Även Sotheby´s triumferar avdelningen Scandinavian Sale med en högintressant Dardelmålning. Från en europeisk privatsamlingen kommer Nils von Dardels Yngling i svart, flicka i vitt från 1919 som säljs på Sotheby´s Scandinavian Sale den 20 november.

Målningen köptes på en utställning i Oslo 1919 av affärsmannen och skeppsredaren Halfdan Mustad från Lysaker i Norge och har sedan gått i arv inom familjen. Även Yngling i svart, flicka i vitt ställdes ut på den betydande utställningen 1988 på Moderna Museet och i Paris på Musée des Arts Décoratifs. Utställningsetiketterna finns fortfarande väl bevarade på baksidan.

Nils von Dardel_Sotheby´s_

Konstverket är målad på höjden av Dardels karriär och fångar en speciell och intensiv tid i konstnärens personliga liv. Dardel var förälskad i Nita Wallenberg sedan de två möttes i Japan 1917. De två förlovade sig i hemlighet vilket inte uppskattades av Nitas far Raoul Wallenberg, som tillhörde den framstående svenska bankdynastin. Han fann den unge bohemiska Dardel vara en olämplig svärson och satte därför stopp för parets förhållande och alla förhoppningar om äktenskap.
Den bitterljuva sammanställning av de älskande, som vänder varandra ryggen medan de står högt upp på en klippa, representerar sista dödläget i parets relation 1919. Deras känslor och innersta tankar visas i det vindpinade mörka grenverket och de taggiga bladen i trädet bakom dem. Deras separation är nära vilket syns i deras sorgsna uppenbarelser. Medan båten till vänster kan hänvisa till parets efterlängtade flykt alternativt hur Nita symboliskt seglar iväg med familjens lyxkryssare och lämnar konstnären kvar på klippan olycklig och ensam. Lyckan tycks segla ifrån dem. Båten kan lite långsökt även referera till Nita Wallenbergs namn, då hon var döpt efter Sassnitza, färjelinjen som körde mellan Sverige och Tyskland.

- Det är en otroligt intressant bild med allt vad en bra Dardelmålning ska innehålla. Dessutom från ett av hans viktigaste år, då modernismen verkligen slog igenom med full kraft i den svenska konsthistorien. Det finns en högst personlig och mycket känsloladdad berättelse i bilden. En dramatik som förstärks av det för tiden avantgardistiska måleriet som är så typiskt för Nils von Dardel, säger Peder Isacsson, vd för Sotheby´s i Sverige .

Målningen, som mycket väl kan föra upp Dardels konst till nivåer som påminner om, eller till och med överträffar det glada 80-talets ropas ut den 20 november på Sotheby´s Scandinavian Sale i London, som är en kategori under 19th Century European Paintings. Utropet är 400,000 GBP - 600,000 brittiska pund.

Kommentarer