Jag darrar av respekt inför uppdraget att försöka sammanfatta min gamla idol Nils Dardels konstnärsskap i en katalog till Modernas utställning som öppnar i slutet av maj.

Men ett väldigt roligt uppdrag är det.

Jag har precis gått igenom de bilder som ska vara med, många är bekanta men det är en hel del jag aldrig har sett, bland annat intressanta teckningar.

Min första ordentliga kontakt med Dardel fick jag genom Erik Näslunds fina biografi från 1988, formgiven av Lars E Pettersson.

Genom den lärde jag mig i 20-årsåldern mer inte bara om Nils Dardel utan även om min släkting författaren Ulla Bjerne som jag hade hört talas om under min uppväxt men inte kände till nämnvärt, mer än att hon var släktens svarta får…

Tack vare Näslund förstod jag att hon i själva verket var en extraordinär person som jag därefter i många år har forskat vidare om på egen hand.

Här en blogg jag skrev mest om henne under tre veckor 2009 på Capris och Axel Munthes fantastiska San Michele.

Och Erik Näslund hade jag ungefär samtidigt nöjet att samarbeta med, i sammanlagt tre år förra decenniet, med den stora biografin om Rolf de Maré som han skrev och jag formgav.

På omslaget naturligtvis Dardels porträtt av vännen Rolf.

Fyra år efter att Dardel, Bjerne och författaren Gustaf Hellström 1914 trasslade med ett slags ménage à trois i Senlis utanför Paris (ja, de Maré hade en liten roll i dramat också, allt skildrat i Ullas självbiografiska bok ”Botad oskuld”), målade Dardel sitt mest kända verk, ”Den döende dandyn”.

89 år senare gjordes denna fantastiska tolkning av tavlan, i samband med en reklamkampanj av Storåkers McCann för Moderna.

Nakkna gjorde kostymerna enligt filmens art director Jonas Frank.

(Tyvärr är inte texten och regin lika bra som den rörliga bilden. ”Gammaldags svenska” som inte riktigt övertygar, men den kan man tänka bort. Musiken däremot är passande och stämningsfull.)

 

Kommentera