Nyss hemkommen från Åmells pressvisning av utställningen Gamla Mästare så kan jag konstatera att mycket av det äldre måleriet verkligen har fantastiska kvaliteter. Den tekniska skickligheten i måleriet, känslan för både färg och form och den mer eller mindre uppenbara symboliken. Inte minst när man står framför Osias Beerts suveräna stilleben eller Wolfgang Heimbachs detaljerade 1600-talsporträtt av systrarna Philippina Sabina och Charlotte von Hohenlohe-Schillingfürst, inser man att det är ganska mycket av vår samtidskonst som inte håller måttet jämfört med detta. Här ett urval från utställningen som måste ses på plats:

Osias_Beerts_Stilleben
Den för tiden världsberömde vedutamålaren Giovanni Antonio Canal, eller Canaletto som han kom att kallas var den störste av de venetianska konstnärerna som ägnade sig åt att förhärliga den mytomspunna staden Venedig under 1700-talet. Motiven bestod ofta av typiska stadsvyer med förmögna män som rest från hela Europa för att klä ut sig i dyrbara maskeradkostymer i förgrunden. I brist på nya motiv ägnade sig de venetianska konstnärerna åt s k capricciomåleri, som ordagrant betyder ”fantasi” eller ”nyck” och i mer konstnärlig mening betyder att konstnären valde att sammanställa motiv hämtade från olika platser.

Capriccio_San_Marcofängelset_Canaletto

I det här fallet har byggnaden San Marcofängelset(som ligger granne med Dogepalatset) fått flytta till en mindre central piazza med gott om grönska runt om. Den aktuella målningen är en av en ursprunglig serie om tretton dukar som var avsedda som dörröverstycken till Palazzo Mangilli-Valmarana som var den brittiske konsuln Joseph Smiths bostad invid Rialtobron över Canal Grande. Där av den stora dukstorleken. Bättre proveniens kan en Canalettomålning knappast få. Prislappen ligger på 40 miljoner kronor.

Orientalisk_konst_1700-tal

Särskilt kul med detta historiska tidsdokument är, förutom att vi kan få ta del av hur det faktiskt gick till i ett kinesiskt packhus på 1780-talet, den märkning som man kan se på lådorna i målningens nedre kant. Genom den dubbla märkningen, med kinesiska tecken och västerländsk skrift tillsammans med lampornas utseende, har man kunnat fastställa exakt vilket av alla många packhus bilden föreställer. Nämligen handelshuset Yuanquan hong.  Målningen kan bli din för 850 000 kr, men då har den också tillhört samlaren Guiseppe Vallardi i Milano på 1800-talet.

Vanitastilleben_Monogrammisten_CD

Sist men inte minst, en personlig favorit i sitt direkta tilltal och tekniska skicklighet. Finns det något så tydligt i sin symbolik som ett vanitasstilleben, livets förgänglighet som förstärks genom det handblåsta timglaset.  Hade jag 850 000 kr över hade den varit min…

/Pontus Silfverstolpe

Kommentera