I tisdags uppmärksammade di.se att Swedbank kommer att sälja ut sina tavlor – däribland verk av Anders Zorn, Olle Olsson-Hagalund och Endre Nemes – i samband med att huvudkontoret flyttar till Sundbyberg. Enligt Roland Lingvide, inköpschef på Swedbank, har det nya kontoret inte tillräckligt med väggar för att verken ska få plats.

Jag mejlade Roland och frågade vad Swedbank planerar att göra med pengarna de får in vid försäljningen. Är tanken att de ska återinvesteras i annan typ av konst?

- Ja, det kommer investeras i ny konst, var Lingvides korta och koncisa svar.

Bild: di.se, Fotograf: Claes-Göran Flinck

I min bok Värdet av konst berättar vi i kapitlet "Konst och företag" om de vinster som företag kan få ut av att ha konst hängande på kontoret. Genom en undersökning som presenterade en företagsmiljö antingen med eller utan konst, visades de olika effekter som konsten förde med sig. Det första som framkom var att när företaget presenterades med konst på väggarna uppfattades arbetsmiljön som mer harmonisk och hemtrevlig. Den uppfattades även som mer professionell, lyxig och kreativ. Associationerna från konsten smittade av sig på uppfattningen om arbetsmiljön. Fler kunde därmed tänka sig att arbeta i arbetsmiljön med konst än i den utan, och undersökningsdeltagarna var även mer intresserade av företaget. De upplevde dessutom att företaget i sig var mer framgångsrikt och innovativt, samt att det tog bättre hand om sina anställda än företaget utan konst på väggarna. Konsten associerades alltså inte bara med arbetsmiljön utan också med företaget i sig. De som utsattes för presentationen med konst gjorde även bedömningen att de anställda på företaget var bättre på sina jobb och att de troligtvis tjänade mer än de som arbetade på företaget utan konst på väggarna.

Bra av Swedbank att återinvestera pengarna i ny konst alltså. Ni experter där ute, ge gärna era bästa tips på vad Lingvide & Co. borde satsa på!

Dagens soundtrack: Lulu James, Closer


Kommentarer