Dags att ta temperaturen på samtidskonsten! Åtminstone på andrahandsmarknaden. Det har väl inte undgått någon att det snart är dags för de samtida konst och designauktionerna.

Den samtida konsten har onekligen blivit allt viktigare för auktionshusens omsättningar, men kanske framför allt för att möta en ny generation köpare. Även om den samtida konsten på intet sätt är förbehållen den yngre publiken så följs marknaden slaviskt av en hel del intressenter som aldrig tidigare satt sin fot på auktionshus.

Lena-Cronqvist_Bukowskis_Samtida-Konst_Contemporary+design Bukowskis ropar ut Lena Cronqvists skulpturgrupp för 5-6 miljoner kronor

Med jämna mellanrum hör man ordet "bubbla" nämnas i samma meningar som samtal om konst. Hur länge kan auktionshusen fortsätta att spruta ut prisrekord och miljonnoteringar för konst som inte för så länge sedan kostade en bråkdel på de främsta gallerierna? Kommer intresset hålla i sig, och kanske framför allt vilka konstnärer kommer vara intressanta för kommande generationer?

Oavsett hur den närmsta framtiden ser ut och vilka konstnärer man väljer att förhandstippa som konsthistoriens nästa giganter genom de olika auktionshusens pressavdelningar, annonser och tryckta kataloger, så kan man med facit i hand åtminstone konstatera en sak: de verk som säljs på de klassiska auktionerna för mångmiljonbelopp har alla en gång varit samtida. Från 1400-talets porträttkonst och religiösa bilder till unge Zorns bländande skärgårdsbilder, eller för den delen Sigrid Hjerténs rosafärgade lyftkranar.

Linn-Fernström_Stockholms-Auktionsverk Linn Fernströms The wild baptism / Det vilda dopet från 2011 tillhör ett av Stockholms Auktionsverks toppnummer

Ska man vara med på resan genom den oskrivna konsthistorien och ekonomiska värdestegringen så är det inte fel att följa den samtida konstscenen på nära håll. Det viktiga är att man inte begränsar sig till andrahandsmarkanden, utan även håller full uppsikt över galleriernas spännande utbud. Det är där den största upptäckarglädjen finns.

Om det finns risk för en bubbla? Ja, det är klart att risken finns när det är vi själva som lämnas att bestämma prislappen, men personligen tror jag att intresset för den samtida konsten kommer att bestå ett bra tag till även om marknaden självklart blir allt mer självsanerande över tid. Allt som glimmar är ju inte guld, och det senaste årens auktioner har ju bevisat att för höga utropspriser lätt straffar sig.

Karin-Mamma-Andersson_Bukowskis_Samtida-Konst_Contemporary-Sale En av de mest hyllade samtida konstnärerna är Karin Mamma Andersson. Hennes diptyk "Vi gör så tråkiga saker tillsammans" ropas ut för 3-4 miljoner kronor på Bukowskis

I kväll har både Bukowskis och Stockholms Auktionsverk bjudit in sina kunder till att avnjuta vårens utbud innan visningarna tar fart i konkurrens med strålande solsken. Auktionerna på Bukowskis och Stockholms Auktionsverk hålls respektive

Kommentarer