När SEB flyttade huvudkontoret till Arenastaden i nybyggda lokaler sålde man stora delar av den gamla konstsamlingen och byggde upp ena av Sveriges främsta samlingar av samtida konst. Barnebys har fått en pratstund med Viveka Hirdman Ryrberg, Chief Marketing and Communications Officer på SEB och Michael Storåkers, konstveteranen och medgrundare till multigalleriet CFHILL och projektledare från galleriets sida kring SEB:s nya konstsamling.

Viveka Hirdman på SEB Viveka Hirdman på SEB

Hur har ni tänkt kring konsten på ert nya kontor, Viveka?

Med hela vårt hus i Arenastaden har vi velat skapa en arbetsplats utöver det vanliga. Ett hus som inspirerar, är öppet och där det är lätt att mötas.  Konsten är en del av detta. Den tar plats. Den väcker känslor. Vi har ju också en lång tradition av att investera i samtida konst. I vårt huvudkontor på Kungsträdgårdsgatan som byggdes för 102 år sedan har vi en stor samling av konst av den tidens stora konstnärer.

Hanna Lidéns konst skapade rubriker när de först syntes i offentlig miljö. "Everything" är från 2015 Hanna Lidéns konst skapade rubriker när de först syntes i offentlig miljö. "Everything" är från 2015

Vad ska man tänka på när man bygger upp en samling, Michael?

MS: Ha en tydlig idé och strategi med samlingen. Vad du vill fokusera på? Är det ett företag så handlar det om vad som finns i varumärket och företagets historia. Vad är relevant att ni just samlar på? Privat handlar det om vad som skapar nyfikenhet hos dig som samlar. Med avgränsningar är det lättare att söka det allra bästa.

Michael Storåkers Michael Storåkers

En samling ska vara större än de enskilda delarna, vilket är hela idén bakom en samling. Ha inte för bråttom! Resan att skapa samlingen över tid är halva nöjet. Att lära sig skilja en bra Jockum Nordström från en magisk exempelvis måste få ta sin tid. Samma sak gäller för något som kostar några hundralappar. Det finns olika fokus och det behöver inte vara en samling som täcker en viss epok, utan lika gärna t ex porträtt från alla tider. Så har vi gjort för SEB.

Yngve Holens "Platooning" från 2016 Yngve Holens "Platooning" från 2016

Finns det någon röd tråd i samlingen?

Vi är en nordisk bank och en bank som hela tiden förändras i takt med samtiden. Det har vi velat manifestera med den här satsningen på nordisk samtida konst. Huset i Arenastaden är väldigt stort - faktiskt Sveriges största hus för en privat arbetsgivare. Egentligen är det tre hus där varje hus har sin karaktär eller tema -hemma hos mig, urbant, och parken. Det har också präglat konsten i de olika huskropparna.

Har man som rådgivare ett ansvar att tänka på framtida ekonomiskt värdeskapande?

Ja absolut. Att satsa på de allra främsta verken av konstnärerna är en viktig del. Samtidigt måste man diskutera med kunden att platsspecifika, större verk kan vara väldigt spännande för medarbetare och kunder, men kanske inte har samma utveckling i ett senare steg om verken ska säljas på andrahandsmarknaden.

Besökarna möter en närmare fem meter(!) hög kvinnotorso delad mitt itu, med ytterligare en figur inuti. Konstnären Cajsa von Zeipels verk "Stamina" från 2017 är tillverkat i styrofoam, glasfiber, plast och aqua resin. I bakgrunden en trappa upp hänger Ann Edholms “Trotz/Oswięcim 1” från 2014 Besökarna möter en närmare fem meter(!) hög kvinnotorso delad mitt itu, med ytterligare en figur inuti. Konstnären Cajsa von Zeipels verk "Stamina" från 2017 är tillverkat i styrofoam, glasfiber, plast och aqua resin. I bakgrunden en trappa upp hänger Ann Edholms “Trotz/Oswięcim 1” från 2014
De Geer Bergenstr¨les De Geer Bergenstr¨les

Hur viktig är konsten på en arbetsplats?

Viktig! Den väcker känslor. Den inspirerar. För oss bidrar den också till att understryka den förändring vi är mitt uppe i. Inte alla förväntar sig att på SEB möta t ex Cajsa von Zeipels stora konstverk Stamina i form av ett stort huvud som man kan kliva in i.

Svårt att slita blicken från Svårt att slita blicken från

Ni har även tidigare haft mycket konst på era kontor, även äldre måleri. Nu har ni endast samtida konst. Är det ett medvetet val? Finns det någon anledning?

Ja, det är ett medvetet val. Som bank kan vi bara verka om vi hela tiden förändras med våra kunder. Vi är en nordisk bank och det har vi velat understryka med satsningen på nordisk samtida konst.

Klara Kristalovas Klara Kristalovas

Michael, ni har varit rådgivande när SEB inrett sina nya kontor med konst. Vad har ni haft för

förutsättningar? Hur löd uppdraget?

SEB ville ta ett steg in i samtiden och bygga en nordisk samtida samling för sina kunder och anställda till nya huvudkontoret i Arenastaden i Solna. De hade en önskan om att hitta möjlighet att exponera konsten till fler personer. Utöver den stora samlingen så skapas också en specialsamling med ett urval av de tio främsta svenska kvinnliga konstnärerna från konsthistorien samt en porträttsamling som är porträtt från alla tider, men med fokus på samtida porträtt. SEB har också samarbeten genom samlingen med stiftelsen Hilma af Klint och stödjer deras verksamhet att bevara de ofta väldigt komplicerade pappersverken, samt med Solna Stad kring konst ute i de publika ytorna ute i Arenastaden med Jeppe Heins bänkar som placeras runt SEB:s huvudkontor tillgängligt för alla.

Jockum Nordström Jockum Nordström

Är det skillnad på att bygga upp en offentlig samling mot att bygga upp en privat samling? 

Egentligen inte. Samma regler gäller. I övrigt kan det ha att göra med utrymmen och skalor. Kanske är det lättare att leva med ett monumentalt, skrymmande verk i stora företagslokaler än i ett vardagsrum. En av de roligaste sakerna vi gjorde för SEB var ju det stora draperiet i deras konferensrum. Ett bedövande vackert textilt verk av Jockum Nordström i samarbete med Handarbetets vänner.

Storskaligt är Fredrik Vaerslev drygt sex meter långa verk "Untitled" från 2015 Storskaligt är Fredrik Vaerslev drygt sex meter långa verk "Untitled" från 2015

Vad har ni haft för budget?

Inköpsbudgeten har legat runt 50 miljoner kronor och samlingen kommer också utvecklas över tid. En viktig finansieringskälla har varit äldre konst från tidigare fastigheter som SEB haft sin verksamhet i.

I matsalen I matsalen

Vad tillför konsten för värden för ett företag?

Massor! Den inspirerar både kunder och anställda, och utöver det är ju konst något beständigt. Precis som att vi har verkat i 160 år och vill göra det i många, många år framåt, så kommer konsten att kunna upplevas i generationer framåt, avslutar Viveka Hirdman Ryrberg.

Samtliga interiörbilder tagna av Magnus Mårding.