Gemensamt har de som mål att demokratisera konsten och få så många att omge sig med konst som möjligt genom att fila ner trösklarna till den samtida konstscenen.

ed-art.se med grundaren Elisabeth Blennow Calälv säljer och visar konst i upplaga, åtminstone än så länge gäller det "tryckt konst". På ed-art.se hittar man grafiska blad av etablerade konstnärer som Ann Edholm, Andreas Eriksson och Karin Mamma Andersson till mer nykläckta förmågor. Den senaste editionen, vilken lanserades på Affordable Art Fair kommer från konstnärinnan är Cilla Ramnek.

En av mina personliga favoriter från Affordable Art Fair var Patrick Wagners etsningar från serien "Graveyard Print".

På samma sätt, med större upplagor arbetar Absolut Art, som vill sprida bra konst till allt fler samtidigt som de vill bredda spritmärket "Absolut" till att omfatta mer än bara dryckeskonst. Visionen och sajten är global och med hjälp av en av den svenska samtida konstscenens starkaste och mest vitala namn, Jonas Kleerup, hoppas man etablera en ny plattform för en ny generation konstköpare.

piQmo är ett annat svenskt initiativ, som är ett onlinebaserat galleri för fotokonst i upplaga. Liksom både Absolut Art och ed. tror man på att möta användaren och nå avslut på nätet genom väl fungerande och inspirerande sajter, även om man ställer ut på mässor och gör olika sidoprojekt för att även visa konsten i det fysiska rummet. Bakom piQmo ligger Paula Lindström som värvat Anna Sievert som har lång erfarenhet från både auktionshus och bland annat Fotografiska.

 

Tydligt är att närvaron på nätet förenar samtliga initiativ. Från dag ett skapas en global marknad med en enorm potentiell publik tack vare välkomnande sajter med enkla lösningar för att njuta och handla konst.

Tänk om antikvärlden skulle göra samma sak. Vilken revansch det skulle kunna bli!