Edward Pfizenmaier x Salvador Dalí

År 1964 lät fotografen Edward Pfizenmaier ta en serie bilder av konstnären Salvador Dalí i sällskap med en colobiansk ozelot vid namn Babou, på St. Regis Hotel i New York. Den nattaktiva vildkatten dyrkades en gång i tiden av Moche-folket i det gamla Peru, som ofta avbildade dem i sin konst. Det är på sätt och vis föga förvånande att surrealismens mästare valde detta kattdjur till husdjur, med tanke på dess karaktäristiska yttre. Enligt historien köpte Dalí sin ozelot på 1960-talet och likt en familjemedlem fick den följa med på konstnärens alla resor, som bland annat innefattade besök på Manhattans finare restauranger och lyxiga kryssningar i Frankrike.

Edward Pfizenmaier föddes 1926 i New York där han bor än idag. Sin karriär inledde han på Vogue Studios under 1940- och 1950-talet där han arbetade med stora fotografer som Horst P. Horst, Cecil Beaton och Irving Penn. Genom åren har han fotograferat många stjärnor inom film- och konstvärlden däribland Andy Warhol och Marilyn Monroe.

André Villers x Pablo Picasso 

André Villers har fotograferat konstnärer som Joan Miró, Marc Chagall och Salvador Dalí, men det är för sina porträtt av Pablo Picasso som han blivit mest känd. Villers träffade Picasso år 1953 i Vallauris på den franska rivieran och slogs av att varje hem som Picasso flyttade in i snabbt förvandlades till en atelje. Med kameran fångade han Picasso och hans hustru Jacqueline Roques många fester med Christan Dior och Man Ray, liksom porträtt med enbart Picasso, som med cowboyhattar och kostym, mer än gärna klädde upp sig inför kameran.

Berenice Abbott x Edward Hopper

Född 1898 i Springfield, Ohio kom Berenice Abbott att bli mest känd för sina fotografier av kulturpersonligheter under mellankrigstiden. Under denna period reste Abbott liksom många andra amerikanska konstnärer till Europa och då främst till Paris, där hennes porträtt av Man Ray och André Kertész, poserade på platser som trappan till Théâtre des Champs-Élysées, senare visades i utställningar i New York.

Fotografiet av Edward Hopper togs under slutet av 1940-talet, under vilket årtionde han utförde flera av sina viktigaste verk så som New York Movie (1939), Gas (1940), Girlie Show (1941), Nighthawks (1942), Hotel Lobby (1943) och Morning in a City (1944.) När detta fotografi togs hade Hoppers hälsa börjat svikta och han sa "Jag önskar att jag kunde måla mer. Jag börjar blir trött på att läsa och gå på bio."

Abe Frajndlich x Gilbert + George

Den amerikanske fotografen Abe Frajndlich bor och arbetar i New York City, där han fångade denna bild av konstnärsduon Gilbert + George. Fotografiet togs 1986, strax efter att konstnärerna tilldelats Turnerpriset för sina färgstarka bildcollage. Samma år var det många kritiker som tyckte att Turnerpriset hade skiftat fokus till att fokusera mer på konstnären än på själva konsten i sig. Gilbert och George tycktes själva inte speciellt stolta över sitt pris. "Vi gillar inte priser. Vi är bortom allt det där. Det är inte viktigt för oss."

Abe Frajndlich föddes 1946 i ett flyktingläger i tyska Frankfurt-Zeilsheim och refererar ofta till sig som en statslös person. Han har blivit känd som en "fotograf för fotografer" då han ofta porträtterat sina samtida kollegor såväl som andra kända människor.

Erika Kiffl, Joseph Beuys, Atelier Drakeplatz, Düsseldorf, 1978 Erika Kiffl, Joseph Beuys, Atelier Drakeplatz, Düsseldorf, 1978

Erika Kiffli x Joseph Beuys

Erika Kiffl föddes 1939 i Tjeckien och var liksom Frajndlich känd för att fånga sina samtida fotografkollegor på bild. I detta fotografi har hon porträtterat den tyska installationskonstnären Joseph Bueys som tycks vara mitt uppe i sitt arbete.

Bilden togs ett par år innan Beuys iscensatte sitt verk I Like America and America Likes Me (performance, 1974) vilket ledde till att USA fick upp ögonen för den tyske avant gardekonstnären. I maj 1974 flög Beuys till New York där han hämtades upp av en ambulans som tog hon till platsen där han skulle hålla sitt performance, ett rum i René Block Gallery på 409 West Broadway. Insvept i en trasig filt tillbringade Beuys tre dagar i gallerirummet tillsammans med en prärievarg. På den sista dagen omfamnade Beuys prärievargen, som vid det laget hade blivit ganska tolerant mot honom, innan han åter hämtades av en ambulans som tog honom till flygplatsen. Detta utan att en enda gång ha satt ner sin fot på amerikansk mark.

 

Samtliga bilder i artikeln finns att buda på i Lempertz auktion med fotografier den den 31 maj.

Ni hittar hela katalogen här! 

 

Taggar