Kusinens familj hade köpt målningen för en blygsam peng år 1962. När Thwaytes skulle sälja målningen drygt fyrtio år senare klubbades den för 42 000 pund vilket motsvarar drygt en halv miljon svenska kronor.

Så långt var allt frid och fröjd.

Det var först när en av de två nya ägarna till målningen, Orietta Adam lät rengöra målningen, som den andre delägaren i målningen, den då 97-årige Denis Mahon, trädde fram och förklarade att det rörde sig om ett äkta mästerverk av en av världens mest kända barockmålare - Caravaggio. Den 97-åringe konstsamlaren daterade målningen till 1595.  Han förklarade även att värdet, i runda slängar uppgick till närmare 150 miljoner kronor efter hans nya attribuering av verket.

Lancelot William Thwaytes som kände sig snuvad på konfekten försökte stämma Sotheby´s för bristfällig katalogisering, tveksam expertis och dåliga råd. Trots att Sotheby´s länge har menat att de inte trott att målningen är äkta har utgången på den rättsliga tvisten inte varit given då många experter världen över hållit med den framlidne italienska experten om målningens äkthet.

Men förra veckan förlorade alltså arvingen till den gamla släkttavlan i rätten och Sotheby´s klarade sig från att betala grova skadestånd.

Sothebys har hela tiden försvarat sin expertis genom att hävda att målningens kvalitet "inte var tillräckligt hög för att det kan vara av Caravaggio". Domaren vid London High Court fann att Sothebys hade rätt att förlita sig på sin expertis av deras specialister, som var väl kvalificerade och som granskade målningen ordentligt.

Efter domen uttryckte Sothebys talesman tillfredsställelse över att Sothebys kompetens är av högsta standard.