Det var precis innan stängning i maj 1972 som två maskerade män gick in på museet och sköt ner en vakt. De två männen fick med sig två verk av Paul Gauguin, ett av Pablo Picasso och en målning av Rembrandt Harmenszoon van Rijn, föreställande aposteln Bartolomeus. Det var historiens första beväpnade konststöld och målningarna var då värda över 8,5 miljoner kronor tillsammans. Fyra personer ställdes senare inför rätta för rånet mot Worcesters konstmuseum, och för stölden av sju konstverk från Boyden Library at Deerfield Academy.

"För en konstälskare är att besitta en Rembrandt jämförbart med att vinna World Series, Super Bowl och Stanley Cup på en och samma gång", sa Al Monday, hjärnan bakom rånet, till författarna bakom boken "Stealing Rembrandts" från 2012.

Enligt Boston Magazine har produktionsbolaget Whydah Productions nu ställt en förfrågan om rättigheter till att göra en film som liksom boken kommer att ha titeln "Stealing Rembrandts".

Al Monday planerade kuppen noggrant och upptäckte hur bristande säkerheten på museet var under dagtid. Han anlitade två medbrottslingar som utförde rånet och som sköt ner vakten på vägen ut (vakten överlevde). Efteråt tog Monday med sig konstverken till en grisfarm på Rhode Island och gömde dem i en koffert på ett höloft.

Till skillnad från många andra konststölder där verken aldrig återfinns, hittades målningarna från Worcestermuseet bara fyra veckor senare.

- Det var första gången som ett konstrån utfördes beväpnat, säger Anthony Amore, en av författarna till boken "Stealing Rembrandts", till artnet News. Det var väldigt fult, nästan komiskt, och dramatiskt. Det har alla viktiga element för bioduken.

Här kan du läsa mer om några av historiens mest spektakulära konststölder.