Ofta handlar det om spektakulära kupper mot de mest svårtillgängliga och inbrottssäkra ställen världen skådat. Stölder som på pappret inte ska vara möjliga, men som trots alla odds ändå genomförs.

Det som inte ska kunna hända, händer förstås, och den nervkittlande boken blir en bästsäljande filmatisering med mer eller mindre lyckosamma tjuvar i huvudrollerna. Inte sällan bygger historierna, åtminstone delvis, på verkliga händelser, om än friserade med eleganter som George Clooney och Pierce Brosnan. Men nu är det stopp. Åtminstone om man får tro den schweiziske finansmannen Yves Bouvier som låtit bygga konstvärldens Fort Knox.

För några år sedan stod det första Le Free Port klart i anslutning till Luxemburg flyplats. Den 22 000 kvadratmeter stora byggnaden är världens största, säkraste och mest välacklimatiserade lager för konst och konsthantverk, smycken och vin. Ja, till och med för veteranbilar och cigarrer. I den extremt påkostade arkitektritade supersäkra byggnaden finns idag konst för hundratals miljarder. Konst som många gånger köps av samlare och affärsmän på auktioner, eller direkt av andra samlare eller konsthandlare runt om i världen, för att skeppas direkt till Le Free Port för att lagras i väntan på nästa transaktion.

Självklart är det inte bara sofistikerad klimatanläggning och omfattande service bestående av allt från välutbildade konservatorer och konstrådgivare till eleganta "show rooms", rammakare och tekniska laboratorium som varit anledningen till att man öppnat det första konstlagret just i Luxemburg. Nej, det handlar ursprungligen om att undvika att betala moms flera gånger när man handlar med konst, antikviteter och vin fram och tillbaka över de geografiska gränserna. Nu sker istället affärerna på ett och samma ställe, för att i vissa fall transporteras till sin slutdestination utan omvägar medan det i andra fall stoppas in i ett nytt "lagerfack" för att växa i värde till det är dags för den nya ägaren att sälja det vidare.

Nyligen har ett nytt Le Free Port öppnats i Singapore, och diskussionerna är långt gångna att öppna ytterligare konstlager i både Dubai och Peking.

Jag gissar att det kliar i fingrarna för varenda mästertjuv att ta sig an de ointagliga forten. Vi får väl se om någon lyckas. Oavsett hur det går lär vi i få se Hollywoodproduktioner som åtminstone visar hur det kunde gått till.

Att mannen bakom Le Free Port, Yves Bouvier, sedan ett par månader sitter anhållen för att ha svindlat konstköpare på miljardbelopp är en annan historia. Men den får jag berätta en annan gång.

(Den här texten har tidigare publicerats i antikmagasinet Antik & Auktion.)