Vad ska man köpa för konst, för att göra en bra investering? Ja, det är en fråga som ständigt ställs, till mig och många andra inom branschen. Jag brukar undvika att svara på den frågan eller svara det jag personligen tycker, för tillfället, är undervärderat.

Historiskt sett har båda svaren varit lika relevanta.

Kan man överhuvudtaget förutspå vilken konst som blir "hållbar" över tid, och givande för generationer av framtida konstälskare?

Bra fråga, men jag vågar nog hävda att det finns några komponenter som väldigt ofta är avgörande för huruvida konst hänger på museer och i "viktiga" samlingar framöver.

En av dem är hur relevant konsten och konstnären är i sitt sätt att kommentera sin samtid.

Senaste åren har det talats mycket om gatukonst och graffiti. Från att många ansett konstformen vara skadegörelse och förstörelse, har allt fler medborgare uppskattat den offentliga konsten, politikerna tycks äntligen ha sansat sig något, samtidigt som allt fler gallerister och konstkännare har sett en ovanligt dynamisk konstscen växa fram som man vill ta del av. Dessutom är gatukonsten ofta global i sitt sätt att kommunicera.

Ett av de största internationella namnen är den franske konstnären ZEVS, eller Christophe Aghirre Schwarz, som han egentligen heter. Han föddes 1977 och blev berömd under 1990-talet för hans konstnärliga verk som prydde Paris. Hans namn är en hyllning till RER A ZEUS, som är en av Paris fem tunnelbanelinjer, som höll på att köra på honom medan han producerade ett av hans verk, men det även en förkortning och kan översättas till "område av visuella och ljudexperiment ".

Han räknas till en av dem första grafittikonstnärerna som konceptualiserade och intellektualiserade den konstform som länge ansågs vara vandalism, till att istället godtas som samtida konst.

År 2005 börjar han att intressera sig för det symboliska värdet med olika kända varumärkens logotyper och reklam. ZEVS som har en tvetydig relation med varumärkena, både hyllar och kidnappar dem på en och samma gång. Han räknas till en av dem första grafittikonstnärerna som konceptualiserade och intellektualiserade den konstform som länge ansågs vara vandalism, till att istället godtas som samtida konst.

Verk ur serien visades bland annat på utställningen RETROVIZEVRS. De ifrågasatte en ny aspekt av förhållandet mellan konst och varumärken. Mellan kärlek och hat, och om inte varumärkena behöver konstnären för att kunna konfronteras, destabilisera och ibland förnya sig? Å andra sidan; kan varumärken vara katalysatorer för konstnärligt skapande?

Det franska auktionshuset Aguttes har just nu en auktion med gatukonst och graffiti. Här är några exempel av de verk som är till försäljning.