År 1942 hade Nederländerna, där Beckmann levde efter att ha övergett sitt födelseland Tysklad 1937, varit ockuperat av Nazisterna i två år. Men Amsterdam var inte den sista staden som fick känna av konstnärens stora kreativitet. Arbete i Florence, Paris, Berlin, St. Louis och New York och resor till flera av världens alla hörn skulle inspirera Beckmann genom åren. Beckmanns nyfikenhet var säkerligen någonting som bidrog till konstnärens alla resor. Men det står också klart att de historiska omständigheterna i vilket hans hemland och resten av Europa befann sig under andra världskriget påverkade hans val i livet.

Målningen "Egyptian", med de orientaliska särdragen i kvinnans utseende påminner inte direkt om en stereotyp holländsk kvinna och inspiration som Beckmann hämtat från sitt intresse av omvärlden och dess historia syns tydligt. Den 27 juli 1942 skrev Beckmann i sin dagbok om ett kvinnohuvud som lyses upp underifrån. Detta tros vara grunden till målningen som anses som konstnärens både vackraste, men också mest mystiska verk.

blog (6) blog (6)

Målningen visar mycket av den innovation och kreativitet som Max Beckmann - liksom konstnärssammanslutningen Berlin Secessionen som han var del av - stod för. Att modellen för porträttet ser ut att vara upplyst underifrån är ett tydligt exempel på detta.

Men ljuset är bara det första i en rad av mystiska element dolda i duken. Vem är egentligen kvinnan i portärttet? Och varför kallas den "Egyptian"? Max Beckmann ska själv ha sagt att den kvinnliga figuren kommit till honom i en dröm, men det räcker inte att stanna där om vi vill ha hela svaret. Tavlan, som namngavs av Beckmanns vänner, gör exempel på ett porträtt av en kvinnlig arketyp i den mest klassiska av meningar. Inte bara påminner kvinnan om hans fru Quappi men också skönheten Nimet Eloui Bey. Nimet var en välkänd egyptisk modell som poserade för bland annat Man Ray och Lee Miller. Efter att Nimet upptäckt affären mellan hennes man Aziz och Lee Miller begick den erkända modellen självmord.

4649829637_de747e140d_b 4649829637_de747e140d_b

Med Quappi och Nimet men även Nefertiti - arketypen för skönhet i egyptisk kultur - som musor skapades alltså "Egyptian". Lustigt nog betyder Nefertiti "Den vackra har anlänt", en epitet minst sagt applicerbar på denna oljemålning.

csm_GF_Repilk_neu_2015_7d65a2547b csm_GF_Repilk_neu_2015_7d65a2547b

Det är alltså troligt, att trots Nimets funktion som musa, så hade konstnären även Nefertiti i åtanke när han skapade målningen. Den här hypotesen har grundats på konstnärens dokumenterade intresse i egyptisk konst. När han bodde i New York studerade han Metropolitans samlingar noggrant, speciellt den egypiska flygeln av museet.

blog (35) blog (35)

Sist men inte minst finns det en till historia som inte får glömmas när vi talar om Max Beckmanns mästerverk. Nämligen kopplingen till konsthistrikern Barbara Göpel som gick bort för ett år sedan vid 95 års ålder. Barbaras man, Erhard som också var konsthistoriker, var en nära vän till Max Beckmann. Under 1940-talet var han bland annat anvarig för designen av det misslyckade Führermuseum i Linz.

blog (8) blog (8)

När konstnären - vars verk ansågs vara "urartad konst" av Nazisterna - bodde i Amsterdam transporterade Göpel flera av hans verk illegalt till Tyskland. Något som hjälpte konstnären ekonomiskt men även byggde Göpels privata samling. "Egyptian" var del av den samlingen och har bekräftats av Berlins stadsmuseum som köpt av paret Göpel och inte en del av erövringarna från Nazisternas räder.

Quappi, Nimet, Nefertiti och Barbara Göpel - fyra kvinnor vi kan tacka för att de stått bakom Beckmann.

Tavlan auktioneras ut den 31 maj hos det tyska auktionshuset Griesbach.

Här kan du se alla föremål som finns med på auktionen!