Med mästerverk som Mona Lisa och Nike från Samothrake är Louvren världens mest kända konstmuseum och besöks av miljontals konstälskare varje år. År 2018 besöktes museet av 10,2 miljoner människor vilket är ett nytt rekord.

Louvrens ledning menar att framgångarna kan förklaras av succéutställningen med den franske konstnären Eugène Delacroix, men det är inte hela sanningen. Allmänhetens tilltagande konstintresse beror inte bara på museets samling, utan även på vilka samtida storheter det lockar till Paris första arrondissement.

Foto: Louvren. Foto: Louvren.

En av förra årets snackisar var när de äkta makarna Beyoncé och Jay-Z slog sina musikaliska påsar ihop under namnet The Carters och släppte det gemensamma albumet Everything is Love. Albumets första singel Apeshit kompletterades med en numera ikonisk video inspelad på – just det – Louvren.

Idag har videon setts över 146 miljoner gånger och är en starkt bidragande faktor till Louvrens framgångar. Flera av museets (och konsthistoriens) mest kända och uppskattade verk förekommer i videon men i ett helt nytt sammanhang.

Beyoncé och Jay-Z är utan tvekan två av världens mest framgångsrika artister, men parets intåg på Louvren hade ett mycket större värde än bara The Carters personliga framgångar. R&B:ns och hiphopens närvaro på Louvren suddade ut gränsen mellan populär- och finkultur på ett sätt som berörde många.

Här kan du läsa mer om Beyoncé och Jay-Z på Louvren.

Även om Louvrens ledning inte riktigt vill medge den enorma påverkan musikvideon haft på museets besökssiffror har de inte varit främmande för att dra nytta av makarna Carter. I juli introducerades en nittio minuter lång guidad visning med namnet Jay-Z and Beyoncé at the Louvre, vilken innefattade sjutton av de konstverk som förekommer i Apeshit.

10,2 miljoner besök är inte illa – Louvrens förra besöksrekord sattes år 2012 och bestod av 9,7 miljoner museigäster.