Sensommarsolen flödar in genom fönsterspröjsarna och kastar sina reflexer över Liselotte Watkins nya målningar på det övre planet. Stämningen är glad men stressad. Hur ska allt få plats? Ett antal glödande målningar av Sigrid Hjertén placeras omsorgsfullt sida vid sida med Watkins ömsom strama och ömsom lekfulla dukar. Barnebys besöker CFHILL för ett samtal med Liselotte Watkins, Thomas Lundgren, Michael Storåkers och Michael Elmenbeck.

Till vänster: Liselotte Watkins, "Doppio", 2018. Höger:Sigrid Hjertén, "Den osynliga gästen", tidigt 1920-tal. Foto: CFHILL. Till vänster: Liselotte Watkins, "Doppio", 2018. Höger:Sigrid Hjertén, "Den osynliga gästen", tidigt 1920-tal. Foto: CFHILL.

Jag hämtar mycket ur Sigrid Hjerténs mod och sätt att tackla sin omgivning. Hur hon återger den med en helt egen färgskala och säkerhet. En förhöjd känsla av vardag och relationer, säger Liselotte Watkins, medan hon byter tillbaka de verk hon just flyttat på.

Mer om Sigrid Hjertén hittar du här.

Liselotte Watkins tillsammans med fotografen Mikael Jansson. Foto: CFHILL. Liselotte Watkins tillsammans med fotografen Mikael Jansson. Foto: CFHILL.

Idén till utställningen var enkel. För en tid sedan sände SVT en serie, där nu verksamma konstnärer fick välja en konstnär ur historien att reflektera kring. För Watkins, som dedikerat sitt liv åt konsten och modevärlden, precis som Hjertén, blev valet självklart.

Verk av Liselotte Watkins och Sigrid Hjertén sida vid sida. Foto: Magnus Mårding. Verk av Liselotte Watkins och Sigrid Hjertén sida vid sida. Foto: Magnus Mårding.

Att få förverkliga den här idén kändes oemotståndligt. Jag tror aldrig att det hänt tidigare. Folk i konstvärlden har sådan enorm respekt för Hjertén att det nästan anses hädiskt att sammanföra henne med en samtida konstnär. Där tror jag man gör Hjertén en björntjänst. Hennes konst, precis som Liselotte Watkins, handlar om tidlösa och mänskliga saker. Jag är säker på att de hade haft mycket att prata om, om de hade träffats. Liselotte Watkins verk tar måleriet på ett allvar som berör, säger Michael Storåkers, medgrundare av CFHILL.

Fotorealistiska avbildningar av anarkistsympatisörer fotograferade av en antropolog inom polisväsendet i Paris, 1800-tal. Avbildningarna är gjorde av Tomas Lundgren. Foto: Magnus Mårding. Fotorealistiska avbildningar av anarkistsympatisörer fotograferade av en antropolog inom polisväsendet i Paris, 1800-tal. Avbildningarna är gjorde av Tomas Lundgren. Foto: Magnus Mårding.

En trappa ner, i den stora salen, är Tomas Lundgrens utställning redan installerad. Här är stämningen helt en annan. Mer sakral. De svartvita målningarna är både återhållna och krävande och förvandlar den största salen till ett kyrkorum.

Rooseum- och Beckers-belönade Tomas Lundgren ställer ut helt nya verk. Med sina oljemålningar återskapar han fotografier från förra sekelskiftet. Som barn höll Tomas Lundgren alltid en blyertspenna i handen och tekniken att bemästra gråskalor till fulländning överförde han som vuxen konststuderande till sitt eget speciella måleri. Effekten är både fotografisk och förvillande.

Det finns något arkeologiskt över både motiven och hur jag bygger upp målningarna. Processen kretsar kring återskapandet och målningarna formas under lång tid och av små valörskiftningar. Titanvitt och Elfenbenssvart är de färger jag använder, som jag blandar till gråskalor.

Tomas Lundgren, "Reenact I," 2018. Foto: CFHILL. Tomas Lundgren, "Reenact I," 2018. Foto: CFHILL.

Den största målningen mäter två gånger tre meter och personen på bilden, en ung kvinna, är målad i naturlig storlek. Fotografiet som varit utgångspunkten, är ett privat foto som tillhört sekelskifteskonstnären Alfonse Mucha och kvinnan är hans egen dotter Jaroslava.

Hans besatthet av att tänja det svartvita måleriet till något som inte verkar möjligt fullständigt knockar mig. Hur kan konst vara på samma gång så traditionellt – olja på duk – och så samtida med så många lager? Vår ambition på CFHILL är att bjuda samlare och konstälskare på något de aldrig sett tidigare. Både konstnärskapen och kombinationerna i vårt utställningsprogram, säger Michael Elmenbeck, en av de tre grundarna av CFHILL.

Utställningen pågår till och med den 15 september och mer information kan hittas via CFHILL. Här hittar du information om Tomas Lundgren – Forever Someone Else och här hittar du Liselotte Watkins & Sigrid Hjertén.