Konstentusiaster, se hit – det brittiska auktionshuset Chiswick Auctions två kommande auktioner den femte respektive den sjätte december innehåller det mesta konnässörer världen över drömmer om att lägga vantarna på. Först ut är auktionen Contemporary Art, tätt följd av Urban Art dagen därpå.

Båda auktionerna består av välfyllda kataloger med varierande utbud gällande såväl medium och stilriktning som storlek och utropspris signerade storheter som Banksy, Jeff Koons, David Shrigley, Kaws och Mau Mau.

Jonas Wood (född år 1977) är en amerikansk konstnär främst känd för sina gröna motiv med växter och keramik. Wood refererar ständigt till både andra konstnärer och historiska personer i sina verk och låter stjärnor som Lucien Freud, David Hockney och Alex Katzs verk få nytt liv på Woods egna dukar. Själv menar Wood att dessa tre konstnärer går att likna vid superhjältar med en självklar plats på konsthimlen.

Dessutom väver Wood effektivt in minnen och fragment av de människor, föremål och omgivning som utgör konstnärens egna liv genom porträtt av vänner och familj, interiörer och stilleben. Han är känd för att delvis abstrahera sina motiv genom klara färger och understryka motivens naturliga mönster genom steriliserade, platta bakgrunder. Alla de karaktärsdrag som utmärker Woods konstnärskap är synliga i hans screentryck Landscape Pot With Plant från år 2017.

Inte helt olikt Woods tillvägagångssätt men en generation äldre, använde sig Francis Bacon (1909-1992) av enhetliga bakgrunder som tillsammans med motivval gav uttryck för en slags platt generisk rörelsefrihet, där Bacon lyckades förankra både känslor och mänsklig fysik i sina verk.

Jag vill att mina verk ska se ut som att en människa passerat genom dem, och lämna spår av mänsklig närvaro på samma sätt som en snigel efterlämnar sig sitt slem”, ska Bacon ha sagt om sitt eget konstnärskap.

Bacon var en av efterkrigskonstens mest inflytelserika konstnärer och Storbritanniens mest framträdande surrealister. I hans motivvärld återfanns ofta deformerade människor, förvridna djur och homoerotiska teman som inte sällan vittnade om både ångest och förtvivlan.

Trots Bacons ångestdrivna motiv drar målningarna effektivt in betraktaren, som ofta har svårt att ta blicken från hans verk. Detsamma kan sägas om det verk Chiswick auktionerar ut den femte december, Metropolitan Triptych (Left Panel) från år 1981.

Ytterligare en brittisk konstnär som ständigt verkar befinna sig i ropet är Banksy. Den ljusskygga konstnären representeras med ett screentryck med titeln Very Little Helps från år 2008, där tre barn runt en flaggstång ses hissa en flagga med varsin patriotisk hand placerad över hjärtat. I sant Banksy-manér finns det mer till bilden än så – flaggan är egentligen en plastpåse från Storbritanniens största varuhuskedja Tesco, där kedjan får representera både kapitalism och kapital. Företaget har på senare år varit föremål för intensiv debatt där de ofta angetts som den ansvariga parten för de brittiska småföretagarnas undergång.

Dessutom är titeln Very Little Helps en lek med Tescos egna slogan, “Every Little Helps”. Motivet sågs för första gången på en vägg år 2008 i den norra delen av London, där konstnären med hjälp av en stencil sprejat motivet på en vägg. Sedan dess har Very Little Helps vandaliserats flera gånger.

I egenskap av att vara både konstnär och författare centrerar Harland Millers (född år 1964) konstnärskap kring det mångfacetterade förhållandet mellan bilder och ord. Med inspiration från författare som bidragit till en västerländsk kanon som Edgar Allan Poe och Ernest Hemingway, såväl som konstnärer som Ed Ruscha, Mark Rothko och Robert Rauschenberg problematiserar Miller aktuella ämnen.

Med sarkastiska undertoner kombinerar Miller text och bild för att på så sätt förmedla subversiv kritik på sociopolitiska frågor, vilka ofta rör sig kring frågor om representation i politik och samhällsliv. Som så tydligt i verket Rags to Polyester använder sig Miller ofta av klassiska bokomslag från Penguin i sin konst, där han ger dessa en känsla av slitage genom dämpade toner och tydliga penseldrag.

Om du, likt oss, uppskattar det här urvalet – se till att ta en extra titt på det Chiswick Auctions erbjuder i december.

Som vanligt hittar du Chiswicks samtliga utrop direkt på Barnebys.

Taggar