Arbetade mig igenom ännu en del av den gigantiska mässan under dagen. Det är en ganska visuell årgång. Relativt lättplacerade och dekorativa verk trots sin strikta konceptuella hållning. Måleriet är framstående, eller kanske rättare sagt, måleriets plats. Ofta är det numera stora inkjetdukar som hänger på väggarna, eller collage, eller trådar, eller andra material som påminner om vårt minne av en tavla på väggen. En slags ny abstrakt expressionism är ju väldigt stort i USA, den har kallats allt från Neo-Modernism, Modest Abstraction till Crapstraction och Zombie Formalism eller Zombie Abstraction. Den kritiseras för att den är så lätt att kränga på nyrika wannabe-samlare. Vi ska återkomma till denna stil i senare inlägg, men trenden syns tydligt på mässorna.

Här är en blandning av verk jag fastnade för, och de som gjorde sig bäst på bild. Det är inget speciell tanke stilmässigt, men har uteslutet de mest igenkännbara verken. I följande ordning är det - Rob Pruitt, Raymond Petitbone, Jason Rhoades, Roberto Longo Okänd, Basquiat & Warhol, Aaron Curry, Chris Ofili, Wangechi Mutu, Paul McCarthy, Richard Prince, John Giorno, Hans-Peter Feldmann,  Eileen Quinlan, Proyectos Monclova, Angelo Venosa, Bruce High Quality Foundation, Leon Kelly, Mark Flood, Duane Hanson, Michele Abeles, Waldemar Zimbelman, Meleko Mokgosi, Joel Sternfeld, Ann Kathrine November Hoibo, Tracy Emin, Karen Appel, Theaster Gates m.fl.