Efter det sensationella genombrottet för svenskt konsthantverk på Parisutställningen 1925 var "The Swedish Grace" ett etablerat uttryck för dåtidens internationella designpublik. Sverige belönades med, inte mindre än 36 Grand Prix och 100 guldmedaljer för den relativt enkla formgivningen som ständigt flirtade med antikens arkitektoniska detaljer. Ryktet om "vackrare vardagsvaror" spreds som en löpeld och nådde snabbt andra sidan Atlanten.

Swedish Grace Taburett
På utställningen på Metropolitan Museum of Art i New York 1927 stärktes Sveriges position som ett av de ledande länderna inom stilriktningen.

kabinett Swedish Grace
I Barcelona 1929 presenterade Sveriges paviljong av Nordiska Kompaniets fantastiska och superexklusiva möbler formgivna av Axel Einar Hjorth, såsom Kreugers skåp som klubbades på Bukowskis för några år sedan, och fortfarande är Sveriges dyraste moderna möbel såld på auktion. Om jag inte minns fel klubbades skåpet år 2002 för 1 150 000 kr.

Axel Einar Hjorth, Praktskåp, Barcelona 1929, Louis, Torsten Kreuger, Pontus Silfverstolpes blogg
Under 1930-talet närmade man sig allt mer den avskalade funktionalismen med rena geometriska former.

Skrin Swedish Grace
I privatsamlingen som säljs på Bukowskis 26 oktober förekommer möbler och konsthantverk formgivna av giganter såsom Gunnar Asplund, Uno Åhrén, Carl Hörvik och Sigurd Lewerentz m fl.

/Pontus Silfverstolpe

 

Kommentarer