Fotografen Louise Dahl-Wolfe född i San Francisco 1895 till två norska immigranter är framför allt känd för sitt arbete för modemagasinet Harper's Bazaar. Där utvecklade hon under sina 20 år på tidningen vad som skulle bli känt som "environmental fashion photography", alltså att hon lät modellerna fotograferas i en miljö utanför modehusens rum.

Utomhusscener med ett naturligt ljus blev hennes signum och vad som då var exotiska platser så som Sydamerika, Afrika, Kuba och Marocko blev ofta målen för iscensättningen. Hennes man, Mayer Wolfe var skulptör och skapade ofta kulisser och föremål till hennes fotografier, när inte Matisse som på bilden ovan, fick stå för scendekorationerna.

fotografi av louise dahl-wolfe fotografi av louise dahl-wolfe

Hon studerade design och färg under Rudolph Schaffer och måleri med Frank Van Sloan vid San Francisco Institute of Art, men teckning, anatomi samt figurkomposition stod också på schemat. Därefter började hon läsa design, dekoration och arkitektur vid Colombia University i New York. Med kvinnor som största inspiratörer hade Louise tidigt upptäckt Anne Brigmans fotografier under tiden hon arbetade som skyltmålare, men det var inte förrän hon rest i Europa med fotografen Consuelo Kanaga i slutet av 1920-talet som hon började fotografera själv.

fotografi av louise dahl-wolfe fotografi av louise dahl-wolfe

Dahl-Wolfe fotograferade inte bara modeller men gjorde också porträtt och tog flera bilder av literära storheter, modeskapare och hollywoodstjärnor. I hennes portfolio finns porträtt av Mae West, Cecil Beaton, Eudora Welty, W.H. Auden, Christopher Isherwood, Orson Welles, Carson McCullers, Edward Hopper, Colette och Josephine Baker, Bette Davis och Vivien Leigh. Hennes favoritmodell som syns i flera av hennes fotografier var amerikanskan Mary Jane Russel.

I sitt porträtterande skulle hon komma att skapa en ny bild av den moderna kvinnan som självständig i en förändrad värld som växte fram under efterkrigstiden.

fotografi av louise dahl-wolfe fotografi av louise dahl-wolfe

Mellan 1933 och 1960 hade Louise sin egen studio i New York där hon gjorde arbeten för butiker som Bonwit Teller och Saks Fifth Avenue samtidigt som hon mellan 1936 och 1958 arbetade på Harper's Bazaar som modefotograf.

Louise Dahl-Wolfe förändrade inte bara hur man porträtterade kvinnan och mode med sina fotografier. Hon var även framstående med sin exakthet och teknik med färger under färgfotografins tidiga dagar.

"From the moment I saw her colour photographs, I knew Bazar was at last going to look the way I had instinctively wanted" sa Carmel Snow som var redaktör för Harper's Bazaar under Louises tid på magasinet.

Med sitt nyskapande modefotografi har hon inspirerat fotografer som Irving Penn och Richard Avedon och år 1950 blev hon utvald till "America's Outstanding Woman Photographers" i Foto. Efter 1958 fram till det att hon pensionerade sig arbetade hon som frilansfotograf för bland annat Vouge och Sports Illustrated. Hon dog 1989, 94 år gammal i Allendale, New Jersey.

Modefotografins moder går givetvis att hitta på Barnebys, klicka här för att se vad som finns på auktion just nu.