Trots fina Derkertmålningar och Hallströms symboliska hundmålningar så är det två porträtt som jag ser som mest prisvärda. Det ena vill jag minnas att jag sett förr men det andra är för mig helt nytt.

Det är ett självporträtt av Björn Trägårdh, som idag är mer känd som Estrid Ericssons samarbetspartner och hyllad möbelformgivaren, än konstnär. Det mycket tidstypiska porträttet målad på pannå, är från 1927, och döljer spår av en signatur.

Uppmärksamheten som den moderna och samtida konsten fått på de senaste tio åren har gjort att det tyvärr erbjuds färre aha-upplevelser och mindre överraskningar. Å andra sidan lockar det mediala suset och rekordnoteringar ut nya mästerverk på marknaden.

Jules Schyls "Stående dandy" daterad XXIII är en dryga meterhögt porträtt som ropas ut för 35-40 000 kronor. Schyl som var med och startade konstnärsgruppen "De tolv" bidrog i allra högsta grad till den skånska modernismens genombrott. En del av hans måleri har en känsla av 1910-20-tal men är målat och daterat betydligt senare, men det här porträttet har en tidig datering och ett starkt uttryck, vilket gör bilden intressant och djärv. Jämförelsevis tycker jag det är ett av de bättre köpen man kan göra på de moderna auktionerna om man ser till kvalitet kontra prislapp.

Ett tredje porträtt som håller hög kvalitet och som jag tycker på vissa sätt är mer intressant än det stora dragplåstret"Blå Eva" av samme konstnär, är Bror Hjorths "Flickan i Änglsoffan" från 1947 som ropas ut för 2-2 500 000 kronor. Att den tillhört Abbas legendariske manager Stikkan Andersson gör inte saken sämre.

På Stockholms Auktionsverk ropar man ut vårens dyraste moderna målning i form av Staffan Hallströms "Ingens hundar I". Ett ikoniskt verk som ropas ut för 5-6 miljoner kronor.

Taggar