Fler samlare som köper konst online gör det i investeringssyfte. Det visar en ny studie som tagits fram av Hiscox Fine art insurers. Enligt studien som släpptes idag är 63% av köparna på den internationella konstmarknaden drivna av den potentiella värdeökningen och 75% säger att de köper konst i investeringssyfte. Men som tur är så påstår 93% av de tillfrågade köparna att de främst samlar på grund av känslomässiga relationer till konstverken.

Robert Read, head of fine art på Hiscox, säger att den snabba tillväxten på den samtida marknaden, i kombination med brist på investeringsalternativ på andra marknader gör att många vänder blickarna mot konstmarknaden.

Idén om konsten som tillgångsslag har tagit fart de senaste åren men räknas ändå som en sidoinvestering då den inte kan mäta sig med långsiktiga investeringar som pension eller boende. Och 84% av den konst som köps är faktiskt värderad till mindre än £10.000, visar rapporten.

Plattformar som Heritage Auction, Paddle8, Auctionata och Barnebys är pådrivare av onlinetrenden och samtidigt försöker de mer etablerade gallerierna och auktionshusen att hålla jämna steg. I april lanserade till exempel Sothebys och eBay sin gemensamma  auktionsplattform.

Studien visar även att sociala medier påverkar köparna. 24% av de tillfrågade säger att deras senaste köp påverkats av information och marknadsföring online och 41% av köparna säger att de upptäckte en onlineplattform via sociala medier där Facebook är populärast på 52% före Instagram på 34% .

Problemet som många köpare står inför är att de inte har möjlighet att inspektera konstverket innan ett köp. Hela 82% klagade på detta.

Läs The Art Newspapers artikel om rapporten här