Det är svårt att inte älska New Museum. Jag är väldigt svag för deras artistic director och curator Massimiliano Gioni som bl.a. skapade legendariska utställningen Younger Than Jesus och var utskälld curator för Venedigbiennalen 2013 som jag personligen tyckte var fantastisk. New Museum känns mest samtida i en samtida konststad som NYC. Det har huserat på lite olika och tillfälliga platser från 70-talet innan det fick sin permanenta i en innovativ byggnad på Bowery, Lower East Side och bidrog en del till områdets gentrifiering (var ganska så trashy kvarter där under sista kvartalet på 1900-talet). Inklämt mellan andra huskroppar så jobbar New Museum med en lodrätt arkitektur som bidrar till en minnesvärd rumslig upplevelse (Carsten Höller underströk detta med sin uppmärksammade och uppskattade stora uställning med rutschkanor).

 

Plågorna från Ofilis androgyna San Sebastian [2007] förstärkts av rostiga nålar,  som i sin tur härstammar från lokala kongolesiska spirituella skulpturer som skapades för att projicera bort diverse problem.

 

 

 

 

 

The Adoration of Captain Shit and the Legend of The Black Stars [Thir Version], 1998

 

The Holy Virgin Mary [1996]. Verket som skapade rubriker i New York i och med utställningen "Sensations" på Brooklyn Museum. Dåvarande borgmästare Giuliani kallade målningen "sick stuff" innan han ens hade sett det (mest för att han hörde rykten om koskit och den heliga Maria) och krävde att museets ekonomi skulle strypas och verksamheten sparkas ut om de visade tavlan. Brooklyn Museum vann efter en lång rättstvist, verket visades. Protester utbröt utanför, mestadels av katoliker. En pensionerad lärare vandaliserade det genom att slänga en burk vit väggfärg på det, men duktiga konservatorer lyckade rädda denna "black madonna".

 

 

Detalj från No Woman, No Cry [1999] som baseras på ett uppmärksammat rasmord i London samma år. Små porträtt av den mördade tonåringens mamma, Doreen Lawrence, kan synas i tårarna.