Trots att auktionsmarknaden har fallit tillbaka under 2016 jämfört med 2015 då man konstaterade ett tapp på cirka 7% från totalomsättningen rekordåret 2014, finns det anledning att glädjas åt ett starkt 2016. Flera viktiga samlingar har nått marknaden, mängder av nya världsrekord har satts och chockvågen efter teknikens verkliga intrång på auktionsmarknaden har äntligen börjat sätta sig.

I Sverige har auktionsåret avslutats starkt, i synnerhet med försäljningen av två internationella samlingar, hos Uppsala Auktionskammare och Stockholms Auktionsverk med sensationella resultat.

Köpsugen "generation Y"

Volymsegmentet växer såväl i Sverige och internationellt, både genom större kataloger och fler aktörer som gått online. Barnebys första rapport om auktionsbranschens förvandlingen som kom ut efter sommaren vittnar om en stark tillväxt för volymsegmentet, inte minst hos den yngre generationen, den så kallade "generation Y".

Sotheby´s rapporterade att deras köpare via online spenderat 155 miljoner dollar under 2016, vilket var en uppgång med 20% från föregående år. Det innebär i sin tur att 19% av alla sålda föremål under 2016 sålts via nätet. Det allra finaste för det anrika auktionshuset är att hela 52% av budgivarna är nya kunder.

Starkaste trenden 2017

Annars är det hållbarhet, kvalitet och återvinningsaspekten som är den starkaste trenden 2017. Barnebys online auction report visade att nya generationens "organiska" förhållningssätt har starkt inflytande på köpbeteendet. I år handlar det om att välja begagnat före nytt.

Idag handlar auktioner lika  mycket om att hitta det unika och personliga, som att hitta kvalitet och bidra till en bättre värld.

För 30 000 kronor kan man idag fylla sin första lägenhet med möbler, mattor, serviser, konst och så vidare. Betydligt billigare än från något av de stora varuhusen med nytillverkade möbler.

Återvinning handlar inte bara om att panta tomburkar, sköta pappersinsamling och klimatkompensera. Begagnat är helt enkelt den starkast trenden idag.

Brexit, Trump och franska presidenter

Med tanke på det förändrade politiska landskapet kan vi bara anta vad som kommer att hända härnäst. Brexit, Trump och stundande franska presidentval kommer garanterat påverka den internationella marknaden. Hemmamarknaderna kommer att fokusera allt mer på egna kulturföremål och efterfrågan på inhemska föremål. Här är en ökning att vänta. Medan den globala marknaden kommer fortsatta leverera nya potentiella marknader med nya potentiella kunder.

Vad allt fler auktionshus har satsat på i år är curerade utställningar där man blandar gammalt med nytt, ja, eller åtminstone modernt. Något som framgångsrika antikhandlare gjort i många år. Ambitionen är att nå en ny målgrupp för de klassiska antikviteterna. Samtidigt har vi sett hur prisbilden för samtidskonst, generellt har mattats av ordentligt både på de internationella auktionerna liksom de svenska auktionerna. I England har det talats om ett tapp på upp emot 90% när det kommer till försäljningen av samtidskonst på auktion.

Kändisar säljer rent hus

Kvinnliga konstnärer

Annars har det varit stort fokus, och kommer vara än mer under 2017, på kvinnliga konstnärskap. Rekordnoteringar har stått som spån i backen. Och fler är att vänta. Både gallerier, konsthandlare och museer kommer att söka med ljus och lykta efter mästerverk av kända konstnärinnor och efter dolda konstnärskap såsom Hilma af Klint för några år sedan, eller  Georgia o’Keeffe, Louise Bourgeois, Irma Stern, Frida Kahlo som redan 2016 nått rekordpriser men har mer att ge.

Konstförfalskningar utmaning

Spekulativa tillväxtregioner

Nya tillväxtreligioner kommer att vara särskilt spännande att följa. Konstvärlden står i kö för att komma in till konstsäljare i såväl Kuba, som mellanöstern och fler av de afrikanska länderna såsom Ghana och Nigeria, men även Persien och Indien. Fascinationen kommer att tillta. Inte minst för auktioner som lyfter konstnärskapen efter, eller i samband med, viktiga museiutställningar.

In vino veritas

Både de antika romarna och de ännu äldre grekerna, menade att sanningen finns dold i vinet.

När det kommer till alkoholhaltiga drycker på auktion är sanningen att prisutvecklingen varit enorm under 2016. Samlarföremål överlag(bilar, klockor, vin m fl) lämpar sig perfekt för att säljas på onlineauktion med global spridning, vilket påverkat prisbilden i positiv riktning. Åtminstone för säljarna.

Inte svart eller vitt

Jämför man med retail, det vill säga detaljhandeln på svenska, så har den fysiska butiken och lojaliteten mot det egna varumärket aldrig varit viktigare. För några år sedan var digitalisering liktydigt med näthandel. Idag vet vi bättre. Det handlar minst lika mycket om marknadsföring, effektivisering och kundupplevelse. Det handlar helt enkelt om att göra det lättare och bättre för kunden. Att möta kunden där kunden är. Eftersom kunden är på olika ställen vid olika tidpunkter, måste också mötesplatsen variera efter kundernas behov.

Fördel online

Dessutom finns det segment, vissa varor, som anpassar sig bättre för onlinehandel än andra. I detaljhandeln har vi till exempel lättare att kläder, köpa musik, film, hotellnätter och resor på nätet än vi har att köpa bilar, lyxigare kläder och handväskor eller för den delen konst och antikviteter i högsta prissegmentet. Medan framför allt fashion, vintage och samlarföremål med fördel säljs på onlineauktion.

Däremot hittar man ofta informationen om den nya bilen på nätet liksom man troligtvis exponeras för Picassokeramiken i ett instagramflöde eller på en söksajt för auktioner innan man väl väljer att besöka det fysiska auktionshuset för att se föremålen i verkligheten, och sedan sköta själva budgivningen online, kanske bjuda över telefon eller i vissa enstaka fall besöka auktionssalen.

I auktionsbranschen kan man konstatera att volymsegmentets massmarknad i större utsträckning täcks enkom genom online än kvalitetsauktionernas exklusiva föremål som oftare behöver både on- och offline för att tillfredsställa köpare och säljare.

Hos en av de större elektronikkedjorna i Sverige söker 70% information om varorna på nätet, medan bara hälften föredrar att handla där. Inom lyxsegment av exemplevis handväskor och dyra kläder är siffran ännu mer markant i bägge ändar. Man söker på nätet men köper genom den fysiska upplevelsen. Så ser verkligheten delvis ut inom antikhandeln och på auktioner runt om i världen.

För det är ju inte så att vi byter bort flygresan med säkerhetskontroll, taxfree shopping och exponeringen av flygbolagets varumärke hur gärna vi än vill. Liksom vi helst inte byter bort den där sovmorgonen efter bröllopsnatten på det charmiga hotellet i Paris, med stora fluffiga kuddar med hotellets logotype bakom ryggen och frukostbrickan i knät.

Det viktigaste för branschen idag är att förstå att allt hänger samman.

Livet är inte svart eller vitt, antingen eller. Lika lite som auktioner inte är online eller offline.

Gott nytt auktionsår önskar jag er alla! Oavsett om ni sitter uppkopplade eller befinner er i en visningslokal tummandes på en porslinsvas eller provsittandes en chaisse lounge!

 

 

Taggar