Idag är det teknik som avgör ett konstverks äkthet i större utsträckning än människan, även om det förstås handlar om en kombination.

Det är Finlands näst största universitet, beläget i staden Jyväskylä, som på teknisk väg har analyserat en målning som på 1950-talet köptes av Gösta Serlachius konststiftelse av en engelsk konsthandlare, och som numera ingår i Serlachius Museums samlingar.

Målningen föreställande ett par höskullar i kvällssol har även tidigare ansetts vara en oljemålning av Claude Monet, men bevis och signatur har saknats, varför det rått delade meningar.

Som att hitta en nål i en höstack

Men nu har alltså en forskningsgrupp RECENART - Research Centre for Art, bestående av konsthistorikern Tiina Koivulahti materialanalytikern Seppo Hornytzkyj och kemikern Juhani Huuskonen och IT-specialisten Ilkka Pölönen fått i uppdrag att av Gösta Serlachius konststiftelse, att genom teknisk analys hitta ytterligare information om verket. Universitetets forskare har gjort analyser av färgpigment från tavlan vilka överensstämmer med färg från andra signerade verk från samma period i konstnären Claude Monets liv. Men det var inte bara det jämnåriga färgpigment som dök upp när man undersökte målningen.

Superkamera avslöjade tavlans hemlighet

Under ett antal lager av färg, hittade man med hjälp av en hyperspektralkamera målningens verkliga hemlighet. Tack vare bilder som tas med tvåhundrafemtiosex olika våglängder samtidigt i det nära infraröda området, ett våglängdsområde som inte är synligt för det mänskliga ögat, har man lyckats hitta signaturen och dateringen under flera lager av färg.

Det var mellan sommaren 1890 och vårvintern 1891 som som den store mästaren målade ett antal målningar med samma motiv. Enligt Daniel Wildenstein's catalogue raisonné rör det sig om tjugofem målningar. Fram till nu. Den "nyupptäckta" Monet-målningen, som anses vara en tjugosjätte målning med samma motiv, tror man visades första gången i London av den franske galleristen Paul Durand-Ruel på the Grafton Gallery 1905, för att knappt femtio år senare senare säljas till den finske konstsamlaren Gösta Serlachius.

Målningen kommer att visas i Finland på Serlachius Museums i sommar för att under hösten visas på utställningen Monet and the French Impressionists i Aarhus i Danmark.

På frågan om museet har för avsikt att sälja målningen med tanke på det "nya" ekonomiska värdet, svarar Pauli Sivonen, chef för Serlachius Museums att museet ska behålla målningen och visa den för museets besökare.

- Det enda tråkiga med upptäckten är den ökade försäkringskostnaden i övrigt är det fantastiskt, tillägger han.

Barnebys gratulerar museet till "nyupptäckten"!

Här kan du läsa tidigare blogginlägg om Claude Monet!