IKEA verkar sannerligen ha hittat en påhittig reklambyrå. Efter förra årets omtalade kampanj då IKEA drog fördel av det faktum att flera Game of Thrones-kostymer tillverkats av varuhusets mattor var det dags för ännu ett listigt säljtrick. Den här gången handlade kampanjen om hållbarhet och möblers andrahandsvärde.

En av företagets grundläggande visioner sedan starten år 1943 har kretsat kring att skapa demokratisk design, där alla människor ska ha råd att köpa omsorgsfullt formgivna möbler till överkomliga priser. En representant för SMFB, IKEA:s reklambyrå menar att varuhuset inte gör skillnad på folk och folk – inte ens när det gäller USA:s politiska ledare.

Barack Obama på Oslo Business Forum. Foto via nettavisen.no. Barack Obama på Oslo Business Forum. Foto via nettavisen.no.

I slutet av september besökte Obama den norska huvudstaden för att delta på konferensen Oslo Business Forum. Likt de övriga deltagarna på scen satt Obama, som var inbjuden för att föreläsa på konferensen, i IKEA:s stol Landskrona.

När IKEA:s utställningsexemplar tjänat sitt syfte flyttas de ofta till varuhusens fyndavdelning, där de sedan säljs till nedsatt pris. Men innan just den stolen Obama suttit i ställdes bland de andra fynden dokumenterades det hela som en kampanj på IKEA:s Instagram.

Foto via IKEA Norges Instagram. Foto via IKEA Norges Instagram.

Stolen placerades sedan på fyndavdelningen med en lapp som förklarade det nedsatta priset, som varuhusen alltid gör, men den här gången med ett lite annorlunda budskap:

"Denne stolen er brukt – av Barack Obama da han besøkte Oslo 26. september i år."

Visa det här inlägget på Instagram

Du vet aldri hvilke skatter du finner i Billigkroken! #IKEA #gjenbruk

Ett inlägg delat av IKEA Norge (@ikeanorge) 27 Sep 2018 kl. 8:24 PDT

Stolen köptes för drygt 2000 norska kronor, 30 % billigare än det ordinarie priset av en norsk lärare som hade för avsikt att ställa stolen i skolans bibliotek, som ett led i att inspirera eleverna till storartade drömmar.