Baronessan Betty Rothschild (1805 – 1886) porträtterad av Ingres. Betty Rothschild var en av de mest välbärgade kvinnor i Nordeuropa och hon var känd för sin skönhet och elegans. Ingres ville till en början inte acceptera hennes önskan att få sitt porträtt avmålat av honom, ett porträtt kunde ta år att färdigställa. Betty Rothschild lyckades med sin charm övertyga honom och hon är avporträtterad som om hon mitt under en elegant fest har slagit sig ner med ett litet leende och låter oss betrakta henne.

Ingres porträtt är fenomenalt i klassisk anda, de eleganta axlarnas linje råder under den klassiska konstens lagar, dess syfte är inte att vara anatomiskt korrekta. Även huvudformen med sin perfekta oval skapar en perfekt balans och harmoni i målningen. Porträttet lyckas utöver de tidlösa klassiska idealen förmedla tidens elegans med den praktfulla rödrosa sidenklänningen framför den svagt olivfärgade blommiga tapeten. Betty Rothschild hade porträttet fram till sin död och det ägs fortfarande av familjen Rothschild.

Ingen skulle idag veta vem Madame de Senonnes var om det inte vore för detta magnifika och suggestiva porträtt, den röda sammetsklänningen och det tunna genomskinliga tyget som täcker hennes barm är förföriskt. De gula kuddarna som omger henne är varmt gula, glansiga och exklusiva.

Grevinnan d´Haussonville hänger på Fricks Collection i New York. Fricks är ett litet exklusivt museum i New York med många centrala verk av Holbein, Ingres med flera. Den avporträtterade grevinnan är vid tiden av porträttets tillkomst runt tjugo år och trebarns mor. Hon var barnbarn till Madame de Staël som på sin tid hade litterära och kulturella salonger. Även Grevinnan d´Haussonville som är avporträtterad var litterär.

Det här porträttet föreställer Madame Moitesseir (1821-1897), hon var gift med en tjugo år äldre rik bankir. Ingres tyckte om hennes klassiska utseende och åtog sig porträtt uppdraget. Ingres målade två stora porträtt av Madame Moitessier.

I den här målningen är det intressant att följa rörelsen från hennes hand som håller i halsbandet, därefter leds rörelsen vidare upp längs pärlhalsbandet, runt hennes hals och ner igen. Ingres arbetar återkommande med bildrörelsen i sina porträtt.

Prinsessan Broglie (1825 - 1860) är Ingres sista stora porträttbeställning, den målades mellan 1851-53. Idag hänger porträttet på Metropolitan Museum of Art i New York.

Klänningen är blå och den blå färgen strömmar ut från målningen, vad står den blå färgen för? Är det himmelen och havet? Det sägs att prinsessan var blyg och religiös.

Den blå färgen var mycket dyr att tillverka, den revs av stenen lapis lazuli som hämtades i bergen runt Afghanistan.

Ingres visste att de porträttbeställningar han åtog sig krävde oerhört mycket arbete och att det var nästan omöjligt att göra beställaren nöjd. Själv var han mest stolt över sina historiska målningar, men idag är det porträtten av dessa välbeställda damer som värderas högst.