Vespan, som är designad av Corradino d’Ascanio 1946, är prototyp nummer tre. Nummer ett och två har tyvärr gått förlorade, vilket gör detta till världens äldsta exemplar. Dessutom är detta den enda typ av scooter i världen som har skapats i en så liten upplaga. Det faktum att vespan hittades av den nuvarande ägaren i ett uthus i Italien, och alltså inte har använts på många år, gör den lilla dyrgripen ännu mer speciell. För att inte tala om att den fortfarande fungerar!

Piaggo’s Vespa är själva urbilden av dagens populära scooter

“Under åren har vespan blivit lite av ett kännetecken för Italien. Märket är världsberömt och det finns många samlare som letar efter antika vespor. Vi hoppas att den här vespan hamnar hos en samlare eller ett museum som kan vårda och bevara denna historiska skatt” säger Davide Marelli, Vespa-expert på Catawiki.

[youtube id="eq2nAKe1JDU"]

Vespan är praktiskt taget byggd för hand, med stålplåtar som bankades upp på träramar och sedan löddes fast. En försiktig restaurering har utförts, färgen har skalats bort (utan sandblästring) och registreringsplåten har skyddats med klarlack.

Men den som vill köpa vespan får gräva djupt i plånboken då den förväntas säljas för ca 2,5 miljoner kronor.

Vespans historia börjar i slutet av andra världskriget. När Piaggio inte längre fick producera (krigs)flygplan, introducerade man istället en egen moped, designad av Corradino d’Ascanio. Det blev snabbt en enorm framgång, inte minst efter att Audrey Hepburn charmats av vespor i filmen “Prinsessa på vift” från 1953.

 

Ni hittar vespan på auktion här!