När det kommer till att försöka summera ett års händelser i konst och auktionsvärlden så förstår man att tiden är ett relativt begrepp som baseras på olika händelser och egna minnen. När, var och hur ska man börja?

Vi kan i alla fall konstatera att 2015 varit ett omvälvande år för branschen, på många sätt. Det har varit ett år när hjulen snurrat snabbare än på mycket länge, och det har varit ett år där det handlat om att uppfinna något annat, än just hjulet, igen. Och igen.

Fokus för de flesta auktionshus har handlat om att vinna kampen om att få in de åtråvärda föremålen som "alla" vill ha. Både samlare, trendspanare men framför allt konkurrenter.

Medan fokus för nyss nämnda har handlat om att hitta de där föremålen som är något alldeles särskilt, skiljer sig från mängden, utgör nästa trend eller är just vad alla andra vill ha.

Kunskap, varumärke och konsten att bli upptäckt

I en tid när konkurrensen hårdnar handlar det om två saker för auktionshusen och handlarna; att vara bäst samt att ha förmågan att visa och berätta att man är det.

När det gäller att vara bäst handlar det om att; som personal på auktionshus eller som konst, design- och antikhandlare besitta kunskap om hur man till högsta pris säljer konstverken som ingen längre vill ha alternativt som ska täcka husrenoveringen eller för den delen det kärt ärvda sybordet som man fått i uppdrag att sälja. Men det handlar även om att inge det mest helgjutna förtroendet så att både köpare och säljare vill välja just dig som partner i det som kan komma att bli ens "livs affär".

Under 2015 har vi sett otaliga samarbeten, nya initiativ och nydanande kanaler att synas i, och växa med. Allt för att bygga starka varumärken i en tid där sann lojalitet är något man verkligen förtjänar. Inte får.

En förutsättning för att lyckas med det ovan är att kunderna vet att man finns. Det är där Barnebys kommer in.

Sverige världsmästare på auktioner

I Sverige har vi varit bortskämda sedan länge. Jag hävdar nämligen att vi svenskar är världsmästare på auktioner. Åtminstone när det kommer till teknik och användarvänlighet.

Vi har haft väl fungerande onlineauktioner sedan flera år vilket gynnat kundtillväxten från nya generationer. För att inte tala om "gamla" kunder som ställt nya krav på auktionsförfarandet i takt med att t e x bankerna, matvarubutiken och resebyråerna förändrats, effektiviserats och valt att möta kunden där kunden finns. Det vill säga i mobilen eller paddan, dygnet runt, världen över.

På stranden i Thailand, i busskön i Sölvesborg eller i badhuset i Luleå.

Jättarna har gått online

Det har tagit sin tid för de internationella giganterna att ställa om och följa de svenska förebilderna, men 2015 var året då kraftansträngningarna ökade rejält, även om det stora skiftet är att vänta under 2016.

E-handeln generellt ökar på samtliga väsentliga marknader, och antik och auktionsbranschens siffror talar sitt tydliga språk. Medan e-handeln ökade med 12% i USA förra året ökade online-försäljningen av konst, design och antikviteter med hela 32%. Samma siffror är jämförbara i Sverige.

De aktörer som väljer bort närvaro på nätet, väljer självmant bort tillväxt.

Med risk för att upprepa mig; det handlar om att synas och bli hittad av de 9 av 10 som idag börjar sin sökning på nätet. Om du sedan, som handlare eller auktionshus väljer att ha slagauktioner, en fysisk butik på gatan eller ett lager på landet spelar mindre roll. Men att ha en tydlig närvaro på nätet är som att ha ett show room på Bond Street, Manhattan eller på Hong Kongs paradgata.

När det kommer till de tre största auktionshusen; Christie´s, Sotheby´s och Phillips så leder Christie´s just nu racet.

Världens största auktionshus har stoppat in 20 miljoner dollar i att utveckla systemet och infrastrukturen det senaste året, för att kunna möta de nya kunderna globalt. Christie´s hävdar själva att 36% av kunderna under första halvåret 2015 kom in via mobil och att hela 74% av de besökarna var helt nya för världens ledande auktionshus.

Rekordår med fallgropar

Auktionsåret började starkt med en mängd nya världsrekord på auktion, varav ett var för Lucio Fontana.

Det var Sotheby´s i Stockholm som fått in en ikonisk målning av den italienske konstnären från storsamlarna Anna-Stina Malmborg och Gunnar Höglund. Deras Fontana-målning, mästerverket "Concetto Spaziale, Attese" såldes för närmare 107 miljoner kronor inklusive provision. Och så fortsatte det.

Under våren blev Picassos målning "Les femmes d'Alger" världens dyraste tavla på auktion då den såldes för närmare 1,5 miljarder kronor.

Under hösten slogs Fontanrekordet igen. Denna gång var det den äggformade målningen "La Fine di Dio" som kostade köparen drygt 200 miljoner kronor att hämta ut från Sotheby's auktion för italienskt måleri från efterkrigstiden.

Trots alla nya rekord bjöd årets auktioner på ordentliga svängningar. Astronomiska prisnivåer fortsatte på det mest åtrådda medan en hel del förblev osålt eller såldes rejält under utrop. Detta gällde auktionerna såväl i Sverige som internationellt.

Åtta miljoner för matbord

På Phillips designauktion i London såldes ett matbord i ek från 1952 formgivet och färdigställt av Peder Moos för närmare 8 miljoner kronor, vilket var den dyraste designmöbeln någonsin på auktion.

Med tanke på att bordet såldes för i runda slängar en halv miljon ett knappt år tidigare på Lauritz, är det ingen tvekan om att design blivit ett lika spekulativt område som konst, för de insatta.

Framgångarna har gjort att Bukowskis härom dagen lät meddela att man från och med i vår börjar med en helt ny auktion - Modern & Nordic Design - för att möta den stora efterfrågan på nordisk formgivning från 1900-talet.

Förfalskningar ökar

När priserna går upp, ser de kriminella dessvärre sin chans att tjäna mera pengar på konst, design och antikviteter. Internationellt läggs allt mer resurser på att avslöja förfalskningar och nygjorda kopior. I många länder sätts nu upp laboratorium med avancerad teknisk utrustning för att vetenskapligt kunna undersöka och verifiera äktheten hos målningar och konsthantverk.

I höstas avslöjade den finska polisen att en liga i Finland förfalskat konst till ett värde av dryga 150 miljoner kronor, vilka flera verk sålts av svenska och internationella auktionshus.

För Bukowskis fick det konsekvenser för årets resultat där cirka 7,5 miljoner gick åt till att betala tillbaka kunder för beslagtagna förfalskade målningar.

Även 1900-tals design är utsatt. Exempelvis den smått berömda "Muslingestolen" tillskriven den danske arkitekten Philip Arctander nytillverkas, svartlackerad och klädd i fårskinn för att dölja eventuella spår av nya material.

Liksom "nya" furumöbler av Axel Einar Hjorth patineras för att möta kräsna kunder.

Pengarna styr

I konstvärlden fick Julia Halperins artikel i The Art Newspaper stort genomslag tidigare i år. I artikeln avslöjades hon att fem av de största gallerierna står bakom en tredjedel av alla stora museiutställningar i USA som visar samtidskonst.

I artikeln skrevs att av 600 utställningar som ägt rum mellan åren 2007-2013 på 68 av landets ledande konstmuseum hade 30% av separatutställningarna visat konstnärer från fem av världens mest framträdande gallerier; Gagosian Gallery, Pace, Marian Goodman Gallery, David Zwirner och Hauser & Wirth.

Stora ekonomiska intressen är förstås inblandade och artikeln antydde att museerna idag är osunt mycket i klorna på kommersiella intressen för att kunna hålla samma ambition på utställningsprogram och katalogproduktion som tidigare.

Ja, mycket finns att säga, men jag tror att 2016 kommer att bli ett otroligt dynamiskt och spännande år. Både för Barnebys och för konst och auktionsvärlden i stort. Och smått. Det kommer bli ett år som kommer att innehålla nya rekord och nya skandaler.

Jag tror på handlarnas revansch och auktionshusens breddande av framför allt det "lägre segmentet".

Jag är övertygad om att hållbarhet kommer att vara ledord i allt vi gör och allt som skapas i Sverige och övriga världen.

I år vill alla ha begagnat!

Det trenden ska vi hålla fast vid. Stenhårt!

Både som konsument och som aktörer i branschen.

Gott nytt auktionsår! Vad blir ditt första köp i år?