Europas stora intresse för japansk konst har en relativt enkel förklaring. Japan var från 1700-talet och fram till 1850-talet nästan helt isolerat ifrån övriga världen. De hade ingen direkt handel med andra länder att tala om, framförallt inte med de europeiska länderna. Men under mitten av 1800-talet förändrades situationen och den japanska konsten tog sig till Europa. Med den kom en stor inspirationskälla som influerade både impressionister och jugendkonstnärer.

Kitagawa Utamaro (1753-1806), utan titel, kolorerat träsnitt. New Orleans Auction Galleries.

Van_Gogh_-_la_courtisane Van_Gogh_-_la_courtisane
blog (8) blog (8)

Även i Frankrike där nya konströrelser poppade upp som svampar ur marken blev den japanska stilen populär. På Parisutställningen 1867 visades en hel del konst och hantverk från Japan. Det japanska kom att bli en riktig hype i den franska huvudstaden, och under 1880-talet fanns över fyrtio butiker som specialiserades sig på handel med japanska varor. Flera kaféer och restauranger tog namn från det östasiatiska landet, vilket bland annat dokumenterades av Henri de Toulouse-Lautrec.

blog (9) blog (9)

I centrum av den "japanska cirkeln" i Paris stod konsthandlaren Siegfried Bing (1835-1905), som reste till Östasien för att studera japansk konst. Han var också redaktör för tidskriften Le Japon Artistique, som gavs ut mellan 1888 och 1891.

blog (11) blog (11)

Den japanska konsten hade också stort inflytande på det europeiska modet. Från 1870-talet och en bra bit in på 1900-talet var japanska mönster och motiv vanligt förekommande i kvinnornas garderober. Modeskaparen Jacques Doucet var en av dem som influerades av den japanska kulturen.

blog (12) blog (12)

Vänster: Kappa med motiv av samurajhjälmar och körsbärsblommor, Frankrike, cirka 1890.

Höger: Klänning med mönster av körsbärsblommor, Jacques Doucet, cirka 1897.

Bilder från Kyoto Costume Institute.

blog (13) blog (13)

Till vänster: Fotografi (ett av fyra), Japan, cirka 1880. Catawiki.

Vänster: Heinrich Emil Adametz, damporträtt, olja på duk, 1961. Kastern.

blog (14) blog (14)

Från vänster:

Klänning och kappa av Laferrière, Les Modes, oktober 1912.

Kimono, Iida Takashimaya, Kyoto cirka 1904-08.

Aftonklänning, Callot Souers, cirka 1908.