Som en av 1900-talets mest prominenta figurer efterlämnade han sig mängder av verk. Många av dessa kännetecknas av förvirrande landskap, overkliga vyer och smältande klockor, vilka blev själva symbolbilden för surrealismen. Minst lika känd är han för sin excentriska personlighet – Dalís allra största konstverk var han själv.

Dalí upprätthöll och förfinade bilden av sig själv som megalomanisk superstjärna under hela sitt liv med alla möjliga sorters hjälpmedel – han umgicks med dåtidens världskändisar, levde ett liv i lyx och överflöd och uppfattades då som nu som ett universalgeni.

1. Salvador Dalí fotograferad av Philippe Halsman år 1953. © Fundació Gala-Salvador Dalí. 1. Salvador Dalí fotograferad av Philippe Halsman år 1953. © Fundació Gala-Salvador Dalí.

Hans utstuderade och samtidigt självmedvetna mediepersonlighet skulle komma att inspirera andra mytomspunna ikoner som Andy Warhol och Jeff Koons.

Salvador Dalí föddes år 1904 i staden Figueres i spanska Katalonien. Knappt ett år tidigare hade Dalís föräldrar förlorat sitt första barn i gastroenterit innan pojken hade hunnit fylla tre, och valde att ge sin nyfödda son samma namn som det barn de förlorat.

Vid ett tillfälle besökte Dalí sin brors grav tillsammans med föräldrarna, vilka berättar att han är sin egen brors reinkarnation, något som den unge Dalí tar på största allvar. Händelsen blir inte bara Dalís första trauma, utan föder även idén till ett av hans mest återkommande konstnärliga teman.

Portrait of My Dead Brother, Dalí år 1963. ©Salvador Dalí. Fundació Gala-Salvador Dalí Portrait of My Dead Brother, Dalí år 1963. ©Salvador Dalí. Fundació Gala-Salvador Dalí

Som sexåring producerar Salvador sitt allra första konstverk och hans talang upptäcks tidigt av hans föräldrar. Som fjortonåring delar han i för första gången i en utställning på stadens lokala teater och år 1922, när Dalí är 18 år gammal lämnar han hemmet till fördel för Madrid för att studera konst. På akademien möter han andra som även de i framtiden ska bli stora namn – Federico García Lorca, Luis Buñuel and Joan Miró.

Den unge Dalí hade redan funnit inspiration i den blommande impressionismen, renässansen och spanska konstnärer som Francisco de Zurbarán och Diego Velázquez (vars säregna mustasch snart skulle hitta vägen till Dalís egna överläpp). År 1921 dog Salvador Dalís mamma och den unge konstnären var fullständigt förkrossad.

1. Salvador Dalí, Basket of Bread, 1926. Foto via Wikipedia. 1. Salvador Dalí, Basket of Bread, 1926. Foto via Wikipedia.

År 1925 organiserade Dalí en soloutställning på Galeries Dalmau i Barcelona och följande år målade han sitt första riktiga mästerverk The Basket of Bread, vilken tog honom fyra månader att slutföra. Under årens lopp skulle han använda bröd som motiv massvis med gånger och har själv sagt att bröd var hans allra första besatthet.

Samma år, 1926 stängs han av från konstakademin i Madrid, efter att ha kallat lärare och examinatorer för inkompetenta. I sin självbiografi Salvador Dalís hemliga liv (1942) skriver konstnären att han uppfattade sig själv som mycket intelligentare än lärarna och inte litade på deras förmåga att bedöma hans arbete. Dessutom tyckte han att undervisningen var kall och steril. Istället bestämde sig Dalí för att sikta på en karriär som författare och vände sig till den avantgardistiska gruppen Generacion del 27.

Salvador Dalí, Minnets envishet (1931). Foto: MoMA. Salvador Dalí, Minnets envishet (1931). Foto: MoMA.

År 1927 packade Dalí sina väskor och flyttade till Paris, där han snart träffade likasinnande som André Breton, Marcel Duchamp och Pablo Picasso med vilka han snart formade nära vänskaper. Två år senare sällade sig Dalí till surrealisterna, där han inledningsvis kom mycket bra överens med gruppens ledare Breton. Dalí utvecklade ett starkt symboliskt språk i sin konst där historiska gestalter som Lenin, Wilhelm Tell och Adolf Hitler figurerade. Han hade redan nu blivit besatt av vissa teman, som död, mat och “mjukhet” vilka han porträtterade om och om igen. Dessutom skapade han ett omfattande bildbibliotek av fabeldjur och katalanska referenser.

Under samma period producerade Dalí två av de verk som senare skulle komma att betraktas som mästerverk –  The Great Masturbator (år 1929) och Minnets envishet (1931).

Salvador Dalí, The Metamorphosis of Narcissus, 1937. Foto: Tate Modern. Salvador Dalí, The Metamorphosis of Narcissus, 1937. Foto: Tate Modern.

Men relationen till Breton var allt annat än mästerlig och blev allt sämre, vilket till stor del berodde på Dalís fascination inför Hitler, som konstnären porträtterat i verket The Enigma of Hitler (1939). Dessutom uppfattade flera Dalís verk Shirley Temple, The Youngest, Most Sacred Monster of the Cinema in Her Time (1939) som sexualiserande av barnstjärnan Shirley Temple. Andra menade att verket skulle uppfattas som en kritik av Hollywoods sexualisering av barn. Hur som helst bröt Breton med Dalí och år 1934 uteslöts han ur gruppen.

Salvador Dalí, Temptation of St Anthony, år 1946. Foto via Wikipedia. Salvador Dalí, Temptation of St Anthony, år 1946. Foto via Wikipedia.

Trots detta fortsatte Dalís skapande och undersökande av sig själv obehindrat. År 1937 skapade han sin första målning (The Metamorphosis of Narcissus) med hjälp av den så kallade kritisk-paranoiska metoden, en metod han utvecklat själv med inspiration från Sigmund Freud. Enligt Dalí syftade metoden till att försätta konstnären i ett drömlikt tillstånd där det undermedvetna verkade i harmoni med den faktiska världen och allt kunde tolkas symboliskt.

Faktum är att den berömde psykoanalytikern och konstnären faktiskt träffades under ett möte i London år 1938.

Nästkommande år flyttade Dalí till New York och staden skulle bli hans hem under de kommande åtta åren. Han gjorde sig snabbt ett namn bland stadens elit, vilka föll handlöst för hans talang och excentriska charm. I USA skapade han smycken och scendekor, skrev texter och designade kläder. År 1941 arrangerades ett retrospektiv över Dalís konstnärskap på MoMA.

Klänning från Dalís samarbete med Christian Dior. Foto via NY Times. Klänning från Dalís samarbete med Christian Dior. Foto via NY Times.

År 1945 innebar en avgörande vändpunkt i Dalís liv. Han konverterade till katolicismen och deklarerade att han numera var en av monarkins anhängare. Fyra år senare träffade han påven Pius XII och korsade än en gång Atlanten för att slå sig ner i Katalonien.

I kombination med sin nya trosuppfattning och årtiondets fokus på kärnfysikens nya innovationer började Dalí måla allt större målningar fulla av optiska illusioner och geometriska former.

Utvecklingen är tydlig i verk som Temptation of St Anthony (1946) och Christ of St John of the Cross (1951), där Dalí undersöker religiösa teman medan Uranium and Atomica Melancholica Idyll var en kommentar på de atombomber som föll över Hiroshima och Nagasaki år 1945. Under samma period experimenterade han för första gången med skulptur och skapade både Anthropomorphic Cabinet (1970) och Profile of Time (1984).

6. Philippe Halsman Dalí Atomicus år 1948. © Fundació Gala-Salvador Dalí. 6. Philippe Halsman Dalí Atomicus år 1948. © Fundació Gala-Salvador Dalí.

Dalí fortsatte att kultivera sin stjärnpersonlighet även under den sista perioden av sitt liv. Han umgicks med kulturpersonligheter som Elvis Presley och Alice Cooper och skrev flera böcker om både sitt liv och konstnärskap. Han samarbetade med modehuset Christian Dior och skapade en ikonisk hummerklänning och gjorde även reklam för choklad.

År 1978 hölls en soloutställning med Dalí på Centre Georges Pompidou i Paris, vilken lockade 850 000 besökare. Succén var ett faktum. I sin hemstad Figueres, där han som fjortonåring visat sina verk för första gången, öppnade Dalí ett museum dedikerad åt sitt eget konstnärskap.

Salvador och Gala Dalí. Foto via Paris Review. Salvador och Gala Dalí. Foto via Paris Review.

År 1982 gick Gala, Dalís fru och musa bort efter ett nästan femtio år långt äktenskap. När de möttes för första gången var Gala gift med den surrealistiske poeten Paul Éluard, men Galas och Dalís kemi gick inte att förneka och Gala lämnade Éluard. Sju år efter hennes död gick även Dalí bort.

Trots att flera museer och institutioner dedikerats den surrealistiske konstnären efter hans död är museet i Figueres fortsatt en speciell plats där dess skapares suggestiva universum uppenbarar sig för besökarna.

Salvador Dalís inverkan på den moderna konsten kan inte understrykas nog, och kanske var han den förste konstnären att på allvar inse massmediernas påverkan på samhälle och kultur – och dra nytta av detsamma.

Vill du se fler verk av Salvador Dalí? Klicka här.