Under 1950-talet introducerade det skandinaviska flygbolaget SAS flera nya långlinjer, bland annat mellan Köpenhamn och Los Angeles. Den nya rutten var världens första polarlinje och löpte mycket nära Nordpolen via Grönland och norra Kanada. Den 15 november 1954 flögs den nya linjen för första gången kommersiellt, vilket satte det då relativt okända flygbolaget på den internationella kartan och la grunden för bolagets kommande framgångar.

Ett minnesbrev från den speciella nya rutten. Foto via wristchronology.com. Ett minnesbrev från den speciella nya rutten. Foto via wristchronology.com.

För att fira den nya rutten tog flygbolaget kontakt med klockvarumärket Universal Genève i syfte att beställa specialgjorda armbandsur till de piloter som flög de nya rutterna.

Universal Genève hade grundats år 1894 i urmakar-meckat Schweiz och hade redan etablerat sig som en av landets allra mest prestigefulla tillverkare. Uppdraget att formge SAS:s jubileumsur gick till den då 23-årige klockdesignern Gérald Genta. Genta hade knutits till urmakaren bara en kort tid innan och skulle visa sig ha särdeles stor talang för design.

Resultatet blev armbandsuret Universal Geneve Bumper Polerouter, vilket inte bara blev en av Gentas mest framgångsrika designer utan även Universal Genèves mest uppskattade modell genom tiderna. Sedan uret introducerades år 1954 har det varit hett eftertraktat och eftersökt bland samlare på grund av dess fantastiska kvaliteter. Polarouter, vilket senare döptes om till Polerouter klarade av extrema temperaturskillnader och varierande höjder vilket gjorde det till ett utmärkt ur för just piloter, men var även populärt bland extremsportare.

Eftersom uret bara gavs till just de piloter som hållit i spakarna under flygbolagets första polarlinjeflygningar tillverkades det exklusiva armbandsuret endast i ett fåtal exemplar och dyker alltså väldigt sällan upp på marknaden.

Senaste gången en Universal Geneve Bumper Polerouter auktionerades ut i Sverige var i augusti 2018 och auktionshuset möttes av ett enormt intresse från både svenska och internationella spekulanter och budgivningen avslutades på imponerande 145 000 kronor. Under hösten auktionerades ytterligare ett exemplar ut i Genève för drygt 111 000 kronor.

Den 26 januari har entusiaster alltså återigen chansen att lägga vantarna på ett stycke klock- och flyghistoria då det stockholmsbaserade huset Kanonauktioner auktionerar ut ett exemplar av det eftertraktade armbandsuret.

Klicka här för att komma till Kanonauktioners samtliga utrop!