Jag skulle nog vilja påstå att de flesta av oss aldrig sett någonting liknande, förutsatt att ni inte var på plats i Paris på Världsutställningen 1925. Det jag talar om är ett suveränt samarbete mellan två av 1900-talets verkliga giganter Uno Åhrén och Anna Petrus - en praktterrin i silver. Två formgivare som under 1920-talet stundtals framgångsrikt arbetade ihop på firman Svenskt Tenn. Dock inte med fullt så ädla material som silver.

Uno-Åhren-&-Anna-Petrus_C-G-Hallberg_Bukowskis_Moderna Auktion_Auction

På Världsutställningen i Paris, eller Exposition internationale des arts décoratifs et industriels modernes som utställningen egentligen hette, fick Sverige som designland sitt stora internationella genombrott. Utställningen var en språngbräda för många svenska formgivare vars design hedrades genom medaljer och utmärkelser. Så pass många att Sverige endast fick se sig besegrat av värdnationen Frankrike.

När vi talar om Swedish Grace är silverterrinen ett fulländat exempel på hur den eleganta formgivningen med inlånade detaljer och skulpturala utsmyckningar från antikens klassiska ornament summerades i ny tappning på 1920-talet. Sveriges gracila konsthantverk med tyngd fick hela världen att kippa efter andan, då som idag. Den korta perioden av högklassigt hantverkskunnande före funktionalismen kan gott jämföras med 1700-talets höggustavianska era.

Anna-Petrus-&-Uno-Åhrén_Bukowskis_Moderna_Bukowskis_Auktion_Modern Saledetalj

Anna Petrus var även representerad med gjutjärnsföremål för Näfveqvarns Bruk i den Svenska Paviljongen i Paris, vilket säger en del om hennes position på den svenska formgivningsscenen. Praktpokalen är tillverkad av Kungliga Hovleverantören C G Hallberg som var kända för att tillverka föremål av mycket hög kvalitet. Utropet är 200-250 000 kronor. Väl värd varenda krona! Jag skulle bli förvånad om inte denna utsökta pjäs får en plats i Nationalmuseums samlingar.

 

Gerlad Summers_Bukowskis Modern Sale_design-vilstol_auktion

Gerald Summers ritade den här vilstolen redan 1933-34. Tanken var att han, som själv vuxit upp i varma länder i både Afrika och Europa skulle lösa ett problem. Nämligen luftfuktighetens och insekternas ingrepp på trämöbler. Summers trodde sig ha hittat lösningen genom att formge en stol av formpressad plywood utan stoppning som skulle hålla både fukt och insekter borta. Tanken var god men för höga tillverkningskostnader och konkurrens från den finske formgivaren Alvar Aalto satte dock stopp för en större produktion.  Av hundratjugo kända exemplar auktioneras nu ett exemplar ut på Bukowskis Moderna. Utropet är 125-150 000 kronor.

Kommentera