Framtagningen av appen kommer som en del av utvecklingen av auktionshusets alltmer digitala utveckling och expandering. Genom dess nya onlinestrategi hoppas man kunna utveckla samarbeten med den online-baserade marknaden, samt kunna fokusera än mer på redaktionellt arbete, livesändningar och produktion av videoklipp och annat som hör till den digitala sfären.

Sotheby's engagerar idag fler personer än någonsin och lanseringen av applikationen hoppas vara tilltalande hos både nuvarande och potentiella kunder. David Goodman som arbetar med den digitala marknadsföringen på Sotheby's säger att man redan nu kan se otroliga resultat med användandet av det digitala inom auktionsvärlden och menar att det i längden även bidrar till fler köpare. Även Sotheby's egna resultat visar på samma resultat, bara det senaste året har budgivningen via internet ökat med 41% sedan tidigare år hos aktionshuset.

Genom applikationen kommer tittaren att kunna uppleva konstvärlden genom fem olika kanaler:

  • Konstnärerna - Djupdykning med fokus på konstnären och dess verk.
  • Legendariska Auktioner - En blandning av Sotheby's mest minnesvärda auktioner.
  • Lyxprodukter - Fokusering på en värld full av lyx, innehåll som klockor, bilar och design.
  • Experterna - Sotheby's experter talar om specifika auktioner och ger sin expertis.
  • Live auktioner - HD-sändningar från aktuella auktioner .
  •  

    Ni har väl inte missat att Barnebys har en app? Ni hittar den här!

    För att ta del av Sotheby's auktioner på Barnebys titta här.