Spegel, spegel på väggen där, säg mig vem som marknadsledare i Sverige är

Vårens auktioner har varit en indikation på hur Sverige och världen mår ekonomiskt, men det har lika mycket varit ett bevis på resultatet av auktionshusens olika affärsmodeller och strategier. 

Spegel, spegel på väggen där, säg mig vem som marknadsledare i Sverige är

Generellt får man nog säga att det har varit en riktigt bra auktionssäsong vad gäller både intag av föremål och resultatet av försäljningar. Framförallt har det högkvalitativa, det unika och det med attraktiv proveniens betalat sig. Liksom det moderna fortsatt starkt, inom såväl möbler och konsthantverk som måleri.

För att inte tala om de föremål som attraherar en internationell publik fortsätter att bjuda på höga prisnoteringar. Såsom paret tallrikar i porslin från Kina, Qingdynastin med Yongzhengs märke som ropades upp från 30 000 kronor till 2 445 000 kronor hos Bukowskis.

Det är tydligt att Sveriges tre ledande auktionshus hela tiden skruvar sina strategier för att nå framgång.

Medan Bukowskis mutat in sin position som Sveriges ledande auktionshus med knappt 51% av marknaden av Fine Art-utbudet har man även lyckats bli lönsamt efter många år av förlust.

Med flest miljonnoteringar, 19 stycken om man räknar dem innan provisionen är pålagd, och det högsta snittpriset per föremål har man lyckats höja intjäningen per sålt föremål, vilket man även gjort inom online-segmentet.

Det har varit en stabil auktionssäsong för marknadsledarna som genomfört både sin bästa auktion för samtida konst och design på flera år, och resultatmässigt starka auktioner över lag.

Utmaningen blir att bibehålla den så oerhört viktiga kundupplevelsen i effektiviseringsprocessen, inte minst när det kommer till intag av Fine Art-segmentet där kundrelationen är A och O.

Inte långt efter knappar Uppsala Auktionskammare in allt mer. I jakten på den åtråvärda marknadsledande position har man med uttalat fokus på personligt engagemang och kundfokus lyckats bibehålla en säker andraplats med drygt 35% av den svenska marknaden, och 17 miljonnoteringar före provisionen inkluderas.

Det bör tilläggas att Uppsala Auktionskammare avslutade säsongen med sin näst bästa auktion genom tiderna.


Den allra främsta auktionen genomfördes när Uppsala Auktionskammare hade enskilda, telefonkatalogs-tjocka, kataloger med rysk konst och konsthantverk som klubbades för fantasisummor.

I vår har man erbjudit kunderna den kanske mest jämnbalanserade auktionen någonsin sett till de olika kategorierna. Ett resultat av en strategi som man arbetat hårt för att nå genom bland annat rekryteringar av några av branschens mest kompetenta experter.

Ett exempel är Fredrik Fellbom, expert på grafik, vars avdelning gick väldigt bra i vår.

Av vårens utrop på närmare 81 miljoner, vilket såldes för drygt 124 miljoner kronor, stod den moderna och samtida avdelningen för hela 45 miljoner kronor. En mycket stark avdelning med flera av vårens mest spännande objekt.

När det kom till det moderna måleriet drog Stockholms Auktionsverket längsta strået genom att förtjänstfullt sälja den fina stockholmsvyn av Hilding Linnqvist. Klubban föll vid 6 miljoner kronor, vilket var utropet.

Här kan ni läsa mer om målningen!

Auktionsverket som fortsatt att sålla hårdare och sälja mer på online-auktionerna, där man ökat sin marknadsandel, har haft betydligt mindre och tunnare auktioner i vår. Även om man sålt flera av de dyraste verken står vårens kvalitetsauktioner endast för 13% av Fine Art-segmentet.

Näst dyraste moderna verket blev Leander Engströms härliga målning med badmotiv som klubbades på Bukowskis för 4,5 miljoner, tätt följd av högaktuelle Gösta Adrian Nilssons "Katarinahissen I" som även den klubbades hos Bukowskis för 4,2 miljoner kronor.

Även de klassiska auktionerna visade upp flera mästerverk inom i stort sett alla avdelningar. Här övertygade Uppsala Auktionskammare före konkurrenterna mycket tack vare ett par enastående samlingar där man kunde presentera flera av säsongens främsta antika möbler, konstverk från 1800-1900-talet men även säsongens främsta silveravdelning.

Men även genom ett par rediga budgivningar på avdelningen för verk av äldre mästare.

Dyrast hos Uppsala Auktionskammare blev den fantastiska målningen "Lapporten i höstfärger" av Norrlandsmålaren Helmer Osslund. Den storskaliga målningen som aldrig tidigare varit ute på auktion klubbades för 6,2 miljoner kronor och satte därmed nytt världsrekord för konstnären och blev samtidigt vårens näst dyraste målning.

Här kan ni läsa mer om målningen!

Trots höga noteringar hos konkurrenterna var det Bukowskis som hade det högsta budet genom försäljningen av Anders Zorns "En Eva" som klubbades för 6,9 miljoner kronor.

Tio i topp-listan i vår hos de svenska auktionshusen:


1. "En Eva", Anders Zorn, klubbat pris hos Bukowskis - 6,9 miljoner kronor

2. "Lapporten i höstfärger", Helmer Osslund, klubbat pris hos Uppsala Auktionskammare - 6,2 miljoner kronor

3. "Sommarnatt", Hilding Linnqvist, klubbat pris hos Stockholms Auktionsverk - 6 miljoner kronor.

3. "Blommande mur", August Strindberg, klubbat pris hos Uppsala Auktionskammare - 6 miljoner kronor.

3. "Ung Kvinna", Helene Schjerfbeck, klubbat pris hos Bukowskis - 6 miljoner kronor.

4. "Katten Jeppe i vårsol", Bruno Liljefors, klubbat pris hos Uppsala Auktionskammare - 5,8 miljoner kronor.

5. "Sommar i Sundborn", Carl Larsson, klubbat pris hos Bukowskis - 4 550 000 kronor.

6. "Badstranden", Leander Engström, klubbat pris hos Bukowskis - 4,5 miljoner kronor.

7. "Katarinahissen I", Gösta Adrian Nilsson, klubbat pris hos Bukowskis - 4,2 miljoner kronor.

8. "Composition", Auguste Herbin, klubbat hos Stockholms Auktionsverk - Stockholms Auktionsverk

Miljonvasen av den danske keramikern Axel SAlto
Miljonvasen av den danske keramikern Axel SAlto

Utöver alla målade mästerverk och Josef Frank-möbler var det två keramiska guldkorn som bjöd på miljonnoteringar i vår. Bägge var ett par imponerande pjäser från den danske keramikern Axel Salto. Dyrast blev en vacker blå vas som klubbades för hela 1,9 miljoner kronor hos Bukowskis.

Utanför rikets gränser är det framförallt det danska auktionshuset Bruun Rasmussen som knackar på dörren allt hårdare. I vår har de anställt Anna Sievert med lång erfarenhet från svenska auktionshus för att ta större andel från den svenska marknaden.

Totalt har Bruun Rasmussen omsatt 385 miljoner kronor så här långt i år. Cirka 60% kommer från online-auktionerna som de fått lönsamma sedan länge och 40% av omsättningen står kvalitetsauktionerna för.

Självklart har det funnits otaliga sensationella klubbslag som ägt rum, även bland de mindre högt ropade föremålen. Liksom det funnits flera budgivningar på målningar och andra föremål som inte levt upp till förväntade nivåer.

Och visst har auktionshusen gjort en del missar under resans gång, såväl när man tillskrivit både konstnär och proveniens, men ett upprepande fel man gör och gjort ända sedan min tid på auktionshus är att man ofta visar oramad papperskonst i plastfickor vilket inte sällan får till konsekvens att bladen skadas på olika sätt.

Kanske något att tänka på till i höst.

Nu önskar vi alla auktionshusens hårt kämpande anställda en välförtjänt semester. Det behöver dem för att leva upp till branschens kanske mest sanna ordspråk: Man är aldrig bättre än sin senaste auktion...

Advert
Advert