Spritmuseums föregångare, Vin & Sprithistoriska Museet, öppnade år 1967 i regi av det statliga företaget Vin & Sprit AB. Syftet med museet var att berätta om svensk alkoholhistoria, kultur och svensk sprittillverkning. År 1986 initierades The Absolut Art Collection av Absolut Vodka, ett av Vin & Sprit AB:s dotterbolag.

Spritmuseum på Djurgården. Foto: Mikael Sjösten för Spritmuseum. Spritmuseum på Djurgården. Foto: Mikael Sjösten för Spritmuseum.

För tio år sedan, när Vin & Sprit AB köptes upp av det franska dryckesföretaget Pernod Ricard S.A flyttades samlingen således till museet, något som skulle bli startskottet för en levande förändringsprocess där konsten allt mer kom att stå i fokus. Sedan år 2010 har Mia Sundberg i egenskap av konstintendent för the Absolut Art Collection verkat för att tillgängliggöra den enastående samlingen för museets besökare.

Mia Sundberg. Foto: Spritmuseum. Mia Sundberg. Foto: Spritmuseum.

10 år med Absolut Art Collection, vad kul! Vad var visionen när museet skulle flytta till Djurgården och börja visa samlingen för allmänheten?

Visionen var att skapa en ny destination i Stockholm, ett litet museum i framkant, med utgångspunkt i svensk dryckeskultur (och vårt unikt komplicerade relation till alkohol!).  Dessutom fick vi uppdraget att ta hand om och presentera Absolut Art Collection, vilket är mitt ansvarsområde. Absolut Art Collection har ett eget galleri om 260 kvm i huset. Under sommarhalvåret visar vi en utställning med ett urval ur den 850 verk stora konstsamlingen. För vinterhalvårets utställning väljer vi ut en konstnär som är representerad i samlingen, såsom David Shrigley. På så sätt kan vi koppla den historiska samlingen, som skapats mellan åren 1986 - 2004, till det som sker i konsten idag.

Finns det någon utställning under åren som varit lite extra minnesvärd?

Jag tycker alla våra utställningar har varit minnesvärda, hehe, jag har svårt att välja för de var alla så unika i mina ögon. Om jag måste välja en före alla andra så väljer jag den brittiske konstnären Frank Bowlings utställning Traingone [År 2015, eds. anm.].

Vänster: Frank Bowling. Foto: Jäger Arén. Höger: Frank Bowling, Traingone (Mahaicony Abary), 1996, 96,5 x 210cm. PHOTOGRAPH REPRODUCED WITH THE PERMISSION OF THE HERBERT ART GALLERY & MUSEUM, COVENTRY. Vänster: Frank Bowling. Foto: Jäger Arén. Höger: Frank Bowling, Traingone (Mahaicony Abary), 1996, 96,5 x 210cm. PHOTOGRAPH REPRODUCED WITH THE PERMISSION OF THE HERBERT ART GALLERY & MUSEUM, COVENTRY.

Vad skulle du säga är Spritmuseums största utmaning?

Utmaningen är att vi är ett litet museum med ett udda ämne - svensk dryckeskultur - med en konsthall insprängd i lokalen! Det är inte helt lättkommunicerat. Å andra sidan är det en styrka, det finns en frihet i att vara nischad, jag tror att våra besökare blir överraskade av den höga kvaliteten och mångsidigheten. David Shrigleys utställning har attraherat den konstintresserade publiken såväl som en ung publik som vi inte sett tidigare, vilket är jättekul!

Mer om Spritmuseums utställning med David Shrigley hittar du här!

David Shrigleys Giant Inflatable Swan Things. Foto: Jonas Lindström för Spritmuseum. David Shrigleys Giant Inflatable Swan Things. Foto: Jonas Lindström för Spritmuseum.

Spritmuseum bygger ju till stor del på Absolut Art Collection, den samling som Absolut Vodka initierat år 1986. Vad skulle du säga att samlingen betyder kulturhistoriskt?

Absolut Art Collection består av 850 konstverk som alla föreställer den ikoniska Absolutflaskan. Den är en del av svensk företagshistoria och reklamhistoria, vilken anses vara ett av de mest unika och framgångsrika reklamkoncepten någonsin. För många av våra besökare väcker de minnen från 1980- och 90-talen då man såg dem i tidningar och tidskrifter över hela världen. Många som var tonåringar då tapetserade sina rum med annonserna.

Vad har samlingen betytt för museet?

För det första så var det när konstsamlingen kom till museet som vi flyttade till Galärvarvet på Djurgården och gjorde om hela museet till det som det är nu - ett modernt och interaktivt museum. För det andra har det tillfört ett helt nytt uppdrag och gjort oss till en del av Stockholms samtida konstscen.

Keith Haring Absolut Haring, 1986 Acrylic on canvas, 213 x 152 cm Spritmuseum © Keith Haring Foundation. Keith Haring Absolut Haring, 1986 Acrylic on canvas, 213 x 152 cm Spritmuseum © Keith Haring Foundation.

Samlingen uppstod ju i en tid som kännetecknades av förändring, inte minst när det gäller konst och reklam, och the Absolut Art Collection är sprungen ur kommersiella syften. Vad uppfattar du relationen mellan reklam och konst?

En del av det roliga - men också utmaningen - med att arbeta med den här samlingen är just att berätta om dess ursprung och den roll konsten hade för att sälja ett svenskt exportprodukt. Det är ju lite det som är kul och unikt med den. I våra utställningstexter öppnar vi alltid för frågan om det är konst eller reklam eller båda, det kan man ha olika syn på.

Vad sker på Spritmuseum inom den närmsta tiden?

För min del arbetar jag nu med framtida utställningskoncept som jag inte kan berätta om ännu. Det gäller sommarens tema för Absolut Art Collection och därefter höstens separatutställning. På den sprithistoriska sidan öppnar däremot utställningen En kryddad jul redan i november och i februari, en superintressant utställning om framtidens mat och dryck.

Mer om hösten på Spritmuseum hittar du här.