Stefanie Schneider: En tysk syn på den amerikanska vilda västern

Stefanie Schneiders fotografier väcker åter liv i Ed Ruschas besatthet av amerikanska reseskildringar, rikedomen i Georgia O’Keefes öknar och ensamheten i Edward Hoppers oförglömliga målningar. Men hur blev då denna tyska fotograf en av de viktigaste konstnärerna att spegla Amerika under 1900-2000-talet?

Stefanie Schneider, Radha doing her Nails (29 Palms, CA) Digital C-Print baserad på polaroid - utsåld utgåva på 5 - Artist Proof 1/2 - signaturmärke och certifikat - 1999
Stefanie Schneider, Radha doing her Nails (29 Palms, CA) Digital C-Print baserad på polaroid - utsåld utgåva på 5 - Artist Proof 1/2 - signaturmärke och certifikat - 1999

Stefanie Schneider (1968) är född i Tyskland, men delar sin tid mellan Berlin och Los Angeles. Hennes skaparprocess börjar oftast i vilda västern kring slätterna och öknen i södra Kalifornien, där hon fotograferar sina motiv. Bearbetningen fortsätter sedan i Berlin, där hon utvecklar och förstorar sina verk.

Stefanie Schneider, 'Ryan Gosling I (Stay) Digital C-Print baserad på en SX-70 polaroid - utgåva 1/10 - signaturmärke och certifikat - 2006
Stefanie Schneider, 'Ryan Gosling I (Stay) Digital C-Print baserad på en SX-70 polaroid - utgåva 1/10 - signaturmärke och certifikat - 2006
Stefanie Schneider, Bring Ya to the Brink (Cyndi Lauper) Digital C-Print baserad på en direktfilm - utgåva 5/5 - signaturmärke och certifikat - 2009
Stefanie Schneider, Bring Ya to the Brink (Cyndi Lauper) Digital C-Print baserad på en direktfilm - utgåva 5/5 - signaturmärke och certifikat - 2009

Det mest träffande med Schneiders bilder är den speciella färg som kommer ur polaoridfilmen. Att hon än idag använder sig av polaoridfilm ger ytterligare en aspekt till varför hennes verk kommit att ge henne så stor respekt bland andra samtida konstnärer och kritiker. Detta då hennes bilder skapats under en tid då polaoriden, en symbol för amerikanskt fotografi, mer eller mindre dött ut.

Stefanie Schneider, Radha doing her Nails (29 Palms, CA) Digital C-Print baserad på polaroid - utsåld utgåva på 5 - Artist Proof 1/2 - signaturmärke och certifikat - 1999
Stefanie Schneider, Radha doing her Nails (29 Palms, CA) Digital C-Print baserad på polaroid - utsåld utgåva på 5 - Artist Proof 1/2 - signaturmärke och certifikat - 1999
Stefanie Schneider (1968-) - 'Untitled' (Oilfields) Analog C-Print, utskriven för hand av konstnären baserat på en polaroid - utgåva 3/10 - signaturmärke och certifikat - 2004
Stefanie Schneider (1968-) - 'Untitled' (Oilfields) Analog C-Print, utskriven för hand av konstnären baserat på en polaroid - utgåva 3/10 - signaturmärke och certifikat - 2004
Stefanie Schneider, Daisy and Austen in front of Trailer (Till Death do Us Part) Digital C-Print baserad på ett SX-70 polaroid - utgåva 10/10 - signaturmärke och certifikat - 2005
Stefanie Schneider, Daisy and Austen in front of Trailer (Till Death do Us Part) Digital C-Print baserad på ett SX-70 polaroid - utgåva 10/10 - signaturmärke och certifikat - 2005

Schneiders bilder kretsar ofta kring teman som bevarande och urartande. I en intervju med Artnet 2014, förklarade hon hur hennes egna upplevelser av smärta och förlust inspirerat henne. “Mina verk liknar mitt liv: Kärlek, förlust och obesvarade frågor lämnar sina spår i livet, likt en sanslös smärta utan någon plats i nuet.”

Stefanie Schneider, Haley (Haley and the Birds) Digital C-Print baserat på ett Polaroid - utsåld utgåva om 5, Artist Proof 1/2 - signaturmärke och certifikat - 2013
Stefanie Schneider, Haley (Haley and the Birds) Digital C-Print baserat på ett Polaroid - utsåld utgåva om 5, Artist Proof 1/2 - signaturmärke och certifikat - 2013

Schneiders motiv är ofta placerade i apokalyptiska miljöer: öknar, trailer parks, oljefält, nedgångna motell och tomma stränder, var för sig, eller åtminstone inte kopplade till varandra. Känslan av frånvaro genomsyrar Schneiders verk, och det faktum att hon faktiskt använder utgången film innebär att det finns en känsla av det okända då hon inte vet om hennes motiv blivit fångade förrän hon är i mörkrummet.

“Det är den påtagliga upplevelsen av frånvaro som har inspirerat mina verk,” förklarade Schneider.

Stefanie Schneider, Untitled 01 (Saigon) Digital C-Print baserat på ett Polaroid - utgåva 5/5 - signaturmärke och certifikat - 1999
Stefanie Schneider, Untitled 01 (Saigon) Digital C-Print baserat på ett Polaroid - utgåva 5/5 - signaturmärke och certifikat - 1999
Stefanie Schneider, Untitled (Beachshoot) Analogt C-Print, utskriven för hand av konstnären, baserat på ett polaroid - eutgåva 3/10 - signaturmärke och certifikat - 2005
Stefanie Schneider, Untitled (Beachshoot) Analogt C-Print, utskriven för hand av konstnären, baserat på ett polaroid - eutgåva 3/10 - signaturmärke och certifikat - 2005

Långt före "Valencia", "Mayfair" och "Amaro" skapade Schneider den speciella känsla i sina bilder, vilka Instagram idag försöker skapa genom sina olika filter.

 

Alla verk av Stefanie Schneider som förekommer i artikeln finns på auktion hos Catawiki till den 7:e maj 2017.