Märta Måås-Fjetterströms och Barbro Nilssons verk finns idag på många av världens främsta museer, bland annat på Metropolitan Museum of Art i New York, Victoria & Albert Museum i London, Louvren i Paris samt Nationalmuseum i Stockholm.

Jag tror att det bara är en tidsfråga innan textilkonstnärinnorna hyllas med en utställning på något av ovanstående museer. Med tanke på den fascination de svenska textilierna väcker internationellt, och det habegär samlare över hela världen känner så är det minst sagt på sin plats med en omfattande utställning som lyfter fram Märta Måås-Fjetterström och de som axlat hennes arv och ständigt fortsatt att förfina och utveckla hennes konstform.

På de Moderna auktionerna i Stockholm var det i veckan fullkomlig huggsexa om de vackra mattorna och den generella prisnivån nådde nya höjder. Igen.

Dyrast blev den även tidigare mycket eftertraktade "Salerno grå med enkel bård"("Kristianstad"), på Bukowskis. Utropet 100-150 000 kronor räckte inte långt. Den nya köparen får betala 514 500 kronor. Till det förmodar jag att kommer en transport till en slutdestination en bra bit härifrån.

Näst dyrast på dagens auktion blev den, på förhand tippade dyraste mattan, "Kullager, röd". Utropet var rejält tilltaget: 400-450 000 kronor. Det gick vägen och köparen kan hämta ut mattan för 446 250 kronor. Även Stockholms Auktionsverk sålde svenska mattor till höga priser. Totalt sålde Bukowskis Moderna mattor för närmare 5,4 miljoner kronor medan Stockholms Auktionsverk sålde moderna mattor för cirka 3,3 miljoner kronor.

Stockholms Auktionsverk slog nytt personbästa för koloristen Carl Kylberg. Den mästerliga målningen "Près de la Mer" från 1930-talet, som aldrig tidigare varit ute på marknaden klubbades för 4,3 miljoner kronor mot utrop 2,5-3 miljoner kronor, vilket innebär att köparen får betala 5 350 000 kronor för att hämta ut tavlan.

Stockholms Auktionsverk lyckades även få iväg sin stora målning av Sigrid Hjertén, "Skördemaskiner och lyftkran" för det lägre utropsintervallet på 5 miljoner kronor. För bara sju månader sedan försökte man sälja målningen med ett dubblerat utrop mot idag, men misslyckades. Kanske delvis på grund av den extraprovision som tillkom på 12% i form av införselmoms från icke-EU-land. Sänkningen av utrop och ny tidpunkt är för mig bland det mest magstarka jag sett i auktionssammanhang men det gick vägen. Åtminstone gick det vägen för auktionshuset, men frågan är hur säljaren känner. Skillnaden i utropsnivå sätter fingret på att värderingar är något väldigt fluktuerande.

Nu blickar vi framåt och näst ut är de samtida auktionerna i Stockholm, men först ut är Bukowskis finska auktion för samtida konst och design!