Hur många flotta hem på Manhattan i New York, Mayfair i London och l'Ile St Louis i Paris är inte inredda med Axel Einar Hjorths furumöbler, Näfveqvarns gjutjärn och Josef Franks blommiga skåp? Tydligen inte tillräckligt många för att den svenska auktionsmarknaden ska fortsätta leva gott på försäljningarna av de världsberömda formgivarna.

Blå vår i år 

Högst i kurs stod ändå de underbara mattorna av Sveriges främsta textilkonstnärinna genom tiderna, Märta Måås-Fjetterström. De senaste åren har prisbilden ökat dramatiskt och härom dagen sålde Bukowskis reliefflossan "Snedrutan, blå" för dryga 700 000 kronor mot ett utrop som redan var ganska väl tilltaget på 150-200 000 kronor.

Även två mattor, "Snäckorna" i gobelängteknik såldes för 190 000 respektive 104 000 kronor, mot utrop 30-40 000 kronor vardera.

Även vårgröna färger verkade attrahera köparna. Mattan "Park, grön" i gobelängteknik som komponerades 1957 såldes för dryga 330 000 kronor.

Furu fortsätter förvåna

Inget tycks slå värdet av den svenska furan. På de moderna auktionerna fortsatte Axel Einar Hjorths möbler sitt triumftåg över världen till de mest åtråvärda adresserna inredda av de främsta inredarna.

Dyrast blev dock  Gustav Fjaestads bord som tillverkades av Adolf Swanson i Arvika 1908, en tid då den svenska naturen utgjorde motivkällan till det mesta inom konst och konsthantverk. Det snidade bordet såldes för dryga 500 000 kronor, och totalt såldes det fem furumöbler av Gustav Fjaestad till ett värde av 1,3 miljoner kronor.

Hjorth får det gjort

De möbler, eller åtminstone prislappen, som överraskade mig mest denna gång var de sju stolar i betsad furu av modell "Lovö" som klubbades iväg för strax över 200 000 kronor. Även om det var auktionens kanske snyggaste möbel, dock i ek, som klubbades för högst pris. Det var en trelådig byrå tillverkad kring 1940. Prislappen landade på runt 380 000 kronor.

Konstnärliga höjdpunkter återropade

Tyvärr förblev både Bukowskis och Stockholms Auktionsverks toppnummer osålda och konsten fick ibland kämpa för att nå upp till utropsnivåerna för att bli sålt över huvudtaget. Det som skulle bli vårens dyraste målning Sigrid Hjerténs "Skördemaskiner och violett lyftkran" nådde inte upp till auktionshusets förväntningar på 10-12 000 000 kronor. Kanske var det utropet eller införselmomsen på 12% som adderas på den vanliga köparprovisionen som avskräckte. Även om utropet var satt med facit av den rekordförsäljning Stockholms Auktionsverk hade 2010 med den betydligt mindre "Hamnbild - utsikt från ateljén mot Stadsgårdskajen, Stockholm" som klubbades för 7,6 miljoner kronor. Den målningen var dock från 1914 och hade en kraft som var helt enastående och överlägsen denna bild. "Skördemaskiner och violett lyftkran" är dock utan tvekan en fantastisk målning och från rätt period i konstnärens spännande produktion. Även om jag för egen del undrar om inte konstnären själv målat vissa partier under 1930-talet. Då tänker jag främst på fönsterbrädan, vars måleriska kvalitet påminner om Hjerténs senare måleri under hennes sjukdomsperiod.

Nya auktioner nya tag, här hittar ni alla auktioner just nu!