1. Källan (2019)

Vänster: Källan. 2019. 204 x 181 x 65 cm. Förgylld brons. Diabas. Rostfritt stål.
Höger: Barkteckning 1. 2019. 61 x 50 x 10 cm. Mixad media. Bomullspapper. Akryl. Elektrisk. Vänster: Källan. 2019. 204 x 181 x 65 cm. Förgylld brons. Diabas. Rostfritt stål. Höger: Barkteckning 1. 2019. 61 x 50 x 10 cm. Mixad media. Bomullspapper. Akryl. Elektrisk.

Naturen har åter intagit scenen. Trädet-korset står som symbol för liv och trygghet, naturens återfödelse och en hunds trygghet och orienteringspunkt i tillvaron. Någonstans är vi alla byrackor, som letar efter doften av något vi känner igen.

2. Cleptomania (2016)

Vänster: Cinema Painting 4 Hands. 2016. 209 × 158 × 12 cm. Oilja på linneduk. LED-ljus, mixed media.
Höger: Cinema Painting Cisterna. 2016. 209 × 157 × 12 cm. Oilja på linneduk. LED-ljus, mixed media. Vänster: Cinema Painting 4 Hands. 2016. 209 × 158 × 12 cm. Oilja på linneduk. LED-ljus, mixed media. Höger: Cinema Painting Cisterna. 2016. 209 × 157 × 12 cm. Oilja på linneduk. LED-ljus, mixed media.

Ulf Rollof har alltid varit en målande konstnär. För ett par år sedan började han på en serie i en teknik där han målar direkt på linnet för att sedan lysa upp duken bakifrån. Effekten blir färgstarka motiv som nästan skjuter ut sig från dukytan. Figurer med skeva kroppar, hybridgestalter som liksom vrider sig av trots. Cleptomania refererar till konstnärens bearbetning av en period under vilken han var besatthet av att stjäla.

3. Bord II (2007)

TABLE II. 165 x 75 x 200 cm. Akryl, floatglas, mässing, krom, koppar, rostfritt stål, gummi och säkerhetsbälte. Foto: Åke E:son Lindman. Moderna Museet samling. TABLE II. 165 x 75 x 200 cm. Akryl, floatglas, mässing, krom, koppar, rostfritt stål, gummi och säkerhetsbälte. Foto: Åke E:son Lindman. Moderna Museet samling.

En kronisk sjukdom och därmed många ingrepp och sjukhusbesök har säkert bidragit till den starkt empatiska effekten i Ulf Rollofs konst. Något som framkommer med full kraft i Bord II. På det gröna operationsbordet ligger ett skelett från en bröstkorg i kromad stål. Trots att hela människan ersatts av en sorts skräckprotes, framstår den som hjälplös och sårbar.

4. Skottmålningarna (från 2004)

RGB, 2004. RGB, 2004.

Mexiko, där Ulf Rollof spenderat stora delar av sitt liv, är bland de mest belastade av våld och kriminalitet. Skottlossning är en realitet. Den ofattbara kraften i 9 mm-kulorna framstår tydligt i de stjärnformade fördjupningarna i det skimrande glaset. Det finns något vackert och lockande i den brutalitet som ytan har utsatts för. Som en dramatisk historia med tragiskt slut.

5. Kalender II (2000)

CALENDAR II. 111 drawings. 165 x 2220 x 1 cm. 165 x 2220 x 1 cm. Varje ritning är 41 x 60 cm. Akvarell på bomullspapper, akryl, stål och magneter (1998-99). Foto av Lars Gustafsson. CALENDAR II. 111 drawings. 165 x 2220 x 1 cm. 165 x 2220 x 1 cm. Varje ritning är 41 x 60 cm. Akvarell på bomullspapper, akryl, stål och magneter (1998-99). Foto av Lars Gustafsson.

Vad händer när allt rasar inombords och inget längre bär mening? Idag är kraven på oss att vara lösningsorienterade på kortast möjliga tid. Hela det här verket, bestående av små målningar, är som en redogörelse för ett verkligt läkningsarbete. Mödosamt, upprepande, utan annat mål än att inte ge upp. Att andas och ställa sig upp är kanske den största segern.

6. Äggringar (1998)

Egg Ring, Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet. Egg Ring, Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet.

Lika mycket som hans installationer inte väjer för det intrikata och flerbottnade, lika ofta kan de lika gärna vara avskalade och minimalistiska. Under en tid bodde Ulf Rollof i New York som IASPIS-stipendiat. En självklar plats för en konstnär kan tyckas. Men långt ifrån naturen, där han alltid fått sina idéer. I matbutiken fanns i alla fall något som påminde honom om ett liv närmare livet: äggen. Ägget som symbol för livets potential, dess skörhet och omtag.

7. Lifeboat (1990)

BELLOWS VII. Sektionerna är sammankopplade. BELLOWS VII. Sektionerna är sammankopplade.

Lifeboat liknar både två primitiva båtar som ”andas” och påminner samtidigt om människans egen bälgmekanik: lungorna. Organet som i en evig (eller i alla fall livslång) cykel tar in och släpper ut luft. I Mexiko, där Ulf Rollof vistades i slutet av åttiotalet, lärde han sig att utvinna gummi ur gummiträdet, ett material som sedan blir centralt i flera verk, dels för sin hudliknande struktur och dels för dess bevarande effekter och betydelsefulla komponent i vetenskapliga experiment. Lifeboat är en sensibel sinnebild för den sköra hinnan som kan skilja liv och död.

8. Änglafälla (1984)

ANGEL TRAP. 20 x 130 x 1100 cm. Förstärkt neoprengummi, indikatorer, koppar, stål, ek
trä, elektronik och akryl. Foto av Lars Gustafsson. ANGEL TRAP. 20 x 130 x 1100 cm. Förstärkt neoprengummi, indikatorer, koppar, stål, ek trä, elektronik och akryl. Foto av Lars Gustafsson.

Ett tidigt men redan väldigt typiskt verk. Naivt och kyligt beräknande på samma gång. Vem har någonsin lyckats fånga en ängel? Den som till äventyrs skulle försöka sig på något sådant har mycket att tänka på. Anordningen ser harmlös ut i första anblicken, som en lodrät landningsbana. Men kan en ängel hållas fången?

I dagarna öppnar hans utställning på CFHILL med helt nya verk, där bland annat ett par specialutvecklade hyperkänsliga hörlurar och en skulptur täckt i guld ingår. Utställningen Källan, som innehåller installationer, objekt, måleri och skulptur, pågår 15 februari – 9 mars 2019.