Att samla för lusten och kärleken eller för pengarna var frågan som skulle besvaras i Maastricht. Till hjälp fanns en panel bestående av J. Patrice Marandel, intendent för måleri vid Los Angeles County Museum of Art, Francesco Micheli, privat samlare, Philip Hoffman, VD för The Fine Art Fund Group, Fabian Bocart, forskningschef för Tutela Capital, Xavier Auerbach, skatteexpert på Pricewaterhouse Coopers.

Landau Fine Art_Maastricht_TEFAF_LEGER_Giacometti

I en undersökning av Financial Time ställde man frågan vad som styrde människors konstköp. Inte mindre än 93% valde "passion". Även om man kunde konstatera att människan älskar risker. Vad alla var rörande överens om var att både kärleken till konsten och vetskapen om en god ekonomisk affär har ett värde.

Symposium_Maastricht_Collecting for Love or for Money_TEFAF

För Museimannen J. Patrice Marandel handlar det om att kunna erbjuda museibesökarna intressanta utställningar, vilket många av världens museer skämt bort oss med de senaste åren. Han menar dock att det kommer att bli mindre av den varan, åtminstone i västvärlden, på grund av att det blir allt svårare att äska pengar från det privata sektorn och utställningarna är för dyra att producera.

Impressionistmålning_maastricht_TEFAF_Impressionist painting

Vidare hävdar han att det blir allt svårare för de västerländska museerna att köpa in impressionistiska mästerverk av de stora konstnärerna då prisnivåerna blivit allt för höga. Idag säljs de till privata samlingar och museer i arabvärlden och fjärran östern. Los Angeles County Museum of Art har istället lagt fokus på att komplettera samlingarna med nya konstverk av de italienska och holländska mästarna verksamma mellan 14-1700-talet som är nog så betydelsefulla för museet. J. Patrice Marandel anser dessutom att många av de äldre mästarna just nu är väldigt prisvärda.

En av drivkrafterna för Francesco Micheli, som samlar holländskt 1600-tals måleri är att dela med sig till allmänheten. Han lånar ständigt ut verk ur hans samling till museer runt om i världen. Vad han inte sa, men som de flesta i den här branschen vet, är att det även finns ett ekonomiskt mervärde om konstverk varit utställda på betydelsefulla utställningar på stora museer den dagen då konstverken eventuellt säljs.

Old-master_Maastricht-Jack Kilgore_TEFAF_Maastricht

Francesco Micheli menar att det är kärleken, och inte minst törstandet efter kunskap som styr hans samlande.

- Det krävs hårt arbete för att bygga upp en intressant konstsamling. Man måste besöka mässor, konsthandlare och museer och framför allt måste man forma sin egen åsikt och bilda sig en egen uppfinning vilket tar tid.

Philip Hoffman, VD för The Fine Art Fund Group stack ut i gruppen med sitt självklara, nästintill kaxiga sätt och sina minst sagt färgglada strumpor bland de kritstreckrandiga kostymerna. Han berättade att han redan som 27-åring, när han började på auktionshuset Christie´s  fick rekommendation att satsa på kvalitet. Idag är han en framgångsrik investerare av konst, för andras pengar, men han erkänner att han inte helt kan hålla isär arbete och privatliv utan köper och säljer mycket privat. Han hävdar att det gått över förväntan och i snitt har The Fine Art Group har sålt konst med 20% avkastning på insatt kapital så här långt mot förväntade 10-15%. På frågan hur bankkrisen påverkar marknaden svarar han krasst:

- När banker går omkull är konsten de enda reela tillgångarna som finns kvar. Philip Hoffman fortsätter med en säker stämma:

- Att investera i konst handlar om att köpa och sälja i rätt tid. Det handlar inte om att vara med och skapa bubblor och följa ängsliga trender. Man måste vara särskilt försiktig för haussade marknader. Visst har vi gjort miljonaffärer på en dag, men normalt ser vi det mer långsiktigt. När Damien Hirst sålde sina verk på Sotheby´s för några år sedan köpte vi en målning för 4,7 miljoner pund som vi sålde senare samma dag för 6 miljoner pund. På frågan om han skulle köpa ett verk av Damien Hirst idag svarar han:

- Jag skulle inte köpa något av Damien Hirsts senare verk. De anser jag övervärderade, men däremot finns det fortfarande en uppsida på de tidiga verken av honom.

Maastricht_Fair_TEFAF_art-Maastrichtmässan

Här kommer Francesco Micheli, samlaren, in i debatten igen:

- Vi ser en marknad som varit aktiv i åtminstone 3-400 år. Ett facit som kan vara värt att studera.

Han varnar för att en stor del av de samtida konstnärerna som idag kostar 20 miljoner kronor helt kommer att försvinna i framtiden eftersom det inte är kärleken till konsten som driver marknaden utan kvartalsrapporttänkandet. Att köpa verk av äldre mästare innebär inte samma risktagande men inte heller samma uppåtgående kurvor.

- Avgörande för prisutvecklingen är kvaliteten, samt att konstverket måste vara utfört av mästaren själv och inte av hans elever. Intressant att fundera kring när det kommer till den samtida konstscenen.

J. Patrice Marandel avslutar klokt genom att påpeka vikten av kunskap och att lära sig innan man börjar köpa konst och antikviteter:

- Din konstsamlings första inköp bör vara en bok. Köper man blint utan att ens titta i de fundamentala böckerna så kommer samlingen se ut där efter, och med tiden troligen även ha ett värde som påverkas av det.

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera