Någon kanske såg mig i rutan härom veckan, i Maulo von Sivers program "Efter tio" när jag talade om ett fotografi av Dawid. Trots ungdomligt sinne både professionellt och privat tillhör Dawid en av svensk fotografis verkliga tungviktare med inte mindre än fem decennier fotograferande. Hans lust och nyfikenhet är viktiga drivkrafter vilket alltid syns i hans stilsäkra arbeten.  Sedan sjuttiotalet har Dawid ställt ut på ledande gallerier och institutioner i Sverige och internationellt, bland annat Moderna museet, Liljevalchs, Millesgården, Thielska galleriet och Folkwang museum i Essen samt Galerie Priska Pasquer i Köln. Nu är det Åmells tur att visa hans fotografiska konst 11/12-17/1. Dawid har publicerat ett stort antal böcker och kataloger och 2001 gav förlaget Steidl ut Beautiful Frames med text av Michael Mack. Tre år senare tilldelades han Konstnärsnämndens stora pris för sin konstnärliga gärning och betydelse i samtiden.
DAWID_Åmells-Konsthandel_fotokonst_svenskt-fotografiNiclas Östlind som curerat utsällningen berättar:
- Dawid är på flera sätt en gränsöverskridare som tidigt hävdade fotografin som ett konstnärligt medium. Han hör till de få som redan på sjuttiotalet arbetade med stora negativformat och utställningen Rost på Fotografiska museet i Moderna museet 1983 skakade om den svenska fotografiska scenen. Han är också en gränsöverskridare i den mening att han framgångsrikt hävdat sin egen bildsyn och experimentella hållning i uppdragsbilderna. De prestigefulla modeföretagen och internationella tidsskrifterna har valt honom för han är Dawid. Något som inte minst gäller den bild av plagget från Comme des Garçon som inleder Åmells Edition.

Kommentera