Naturligtvis är det ingen tävling, men när den kinesiska omsättningen passerade Storbritanniens förra året var det ändå en anmärkningsvärd händelse. Melanie Lum, kinesisk-amerikansk curator och konstrådgivare, var med på resan från det smygande intresset för kinesisk samtidskonst till den formidabla boomen tio år senare.

Utställningen Mountains & Streams visas på CFHILL till den xx oktober. Foto: Magnus Mårding. Utställningen Mountains & Streams visas på CFHILL till den 3 november.

Analytikerna pekar på det växande antalet miljardärerna i landet och deras intresse för konst och kulturarv. Men med det svaret kommer man bara halvvägs. Zoomar man in de senaste årens konstliv i Shanghai och Beijing, framträder ett imponerande och blomstrande konstliv med en ny generation konstnärer som inte direkt skäms för sig.

Den stora beundran inför den västerländska Post War och Contemporary-eran har ersatts av ett solitt självförtroende uppbyggt av en gedigen kunskap om det europeiska avantgardet i kombination med de egna tusenåriga estetiska traditionerna med anor från tider då vi andra mest frös och högg sten. Michael Elmenbeck, curator på CFHILL, har från början haft som ambition att aktivt leta upp konstvärldens olika hot spots och plocka några av de bästa bitarna till Stockholm.

Fotografier och videoverk av Yang Yongliang. Foto: Magnus Mårding. Fotografier och videoverk av Yang Yongliang.

Elmenbeck menar:

Jag tror att man måste förstå att det hänt avgörande saker i Kinas konstvärld. Sådant kan bara hända om konstnärer verkligen erbjuds en gynnsam miljö och en förståelse från omvärlden om vad skapande innebär. Bara under sådana omständigheter kan riktigt bra konst födas. Nu ser vi hur lysande konstnärskap kommer fram och tar plats bredvid sina västerländska stjärnkollegor. Det handlar inte om konkurrens utan om en positiv breddning av konstbegreppet. Världen blir större!

Tillsammans med Shi Zheng, åkte Michael Elmenbeck, som tidigare bland annat åkt runt på samma sätt i LA, för att leta upp det mest intressanta inför utställningen LA Dreams. Melanie Lum var den som hade alla kontakter. Hon har inte bara följt konstnärerna på bägge sidor Stillahavskusten, utan även deras samlare och tillskyndare.

CFHILLs Michael Elmenbeck tillsammans med Mountains & Streams kuratorer Shi Zheng och Melanie Lum framför ett verk av You Jin. Foto: Magnus Mårding. CFHILLs Michael Elmenbeck tillsammans med Mountains & Streams kuratorer Shi Zheng och Melanie Lum framför ett verk av You Jin.

Hur skulle du beskriva att intresset från kinesiska samlare för de främsta kinesiska konstnärerna med västerländska samlares intresse för desamma?

– Vi tror att kinesisk samtida konst fortfarande upplevs som något nytt för europeiska och amerikanska samlare, men för varje år upplever vi ett ökande intresse. Allt fler västerländska samlare, curatorer och gallerier besöker de kinesiska konstnärernas ateljéer. Michael Elmenbeck från CFHILL besökte Beijing förra året och Shi Zheng tog med honom till flera av konstnärernas ateljéer. Han imponerades av konstnärernas energi och talang och det var efter det vi började diskutera utställningen.

När man läser om kinesisk samtidskonst stöter man på begreppet Post Passport Generation. Vad lägger man in i det begreppet?

– Post Passport Generation är ett begrepp som nyligen myntats av Barbara Pollock. Jag tror det syftar på den yngre generationen födda under 1980- och 90-talet som gör konst som behandlar globala frågor.

Målningar av Yin Zhaoyang, Gao Weigang, Shi Zhiying samt skulptur av Zheng Lu. Foto: Magnus Mårding. Målningar av Yin Zhaoyang, Gao Weigang, Shi Zhiying samt skulptur av Zheng Lu.

På vilket sätt är det historiska ”begreppet Mountains & Streams” relevant i det samtida Kina?

– Begreppet 山水 (Mountains and Streams, aka Shanshui) är fortfarande betydelsefullt i dagens Kina och det har varit flera omtalade museiutställningqr som har inspirerats av Shanshui, som exempelvis "Shanshui - Poetry without Sound" 2011 på Kunstmuseum Lucerne, ”Shanshui Within” 2016 på MoCA Shanghai och den pågående “Streams and Mountains without End: Landscape Traditions of China," på Metropolitan Museum där Yang Yongliang medverkar, en av konstnärerna som även visas i utställningen på CFHILL. Den traditionella estetiska uppfattningen av 山水 är inte bara framträdande i samtida kinesisk konst men även inom arkitektur och design.

Du var en av de som förutspådde uppsvingen för konsten i Kina. Vilka tecken var det som du såg och vad tror du blir nästa steg för den grupp av konstnärer som medverkar i den aktuella utställningen?

 

–Jag hade turen att ha en väldigt framsynt professor i konsthistoria på Wellesley College, Heping Liu. Han rekommenderade mig att flytta till Kina efter studierna för att med egna ögon se utvecklingen av den samtida konsten i landet, så jag flyttade till Shanghai 2007 och började jobba på MoCA Shanghai, det första privata museet i Kina. Sedan dess har det varit en explosion inom både konstmarknaden och infrastrukturen i Kina. Konstnärerna i den här utställningen valdes ut av mig tillsammans med Shi Zheng. De är alla några av våra favoritkonstnärer och väldigt eftersökta. Det är oerhört roligt att få visa dessa konstverk i Stockholm!

F.v: Kristina Tjäder, Michael Elmenbeck och Melanie Lum. Vernissage för Mountains & Streams.

F.v: Kristina Tjäder, Michael Elmenbeck och Melanie Lum. Vernissage för Mountains & Streams.

Hur valde du just dessa sju konstnärer? Har de ställt ut utomlands tidigare eller är de representerade i samlingar utanför Kina?

– Vi satte ihop en drömlista med konstnärer vi villa ha med och lyckligtvis ville samtliga vara med erbjöd oss riktigt bra verk. Flera av konstnärerna har visats utanför Kina. Yang Yongligangs fotografier och videos ingår i över tjugo samlingar världen över, exempelvis The MET, Brooklyn Museum, M+ Museum (Hong Kong), The British Museum (London), Musée de L’homme (Paris) och the National Gallery of Victoria (Melbourne). Nästa år kommer han att delta i en grupputställning på British Museum i London och ha en soloutställning på Utah Museum of Fine Arts.

Ni Har båda rest mycket med olika utställningar. Vad händer härnäst?

Vi hoppas att utställningen blir uppskattad i Stockholm och på att är att följa upp med ytterligare en under nästa år på CFHILL.

Foto: Magnus Mårding och Frank Nordenberg.

Kommentera