1985 startade Absolut Vodka sina nu världskända konstnärssamarbeten, när Andy Warhol tillfrågades om han ville göra ett konstverk som annons för vodkamärket. När annonsen publicerades 1986 var det mediala intresset omedelbart och annonsen spreds snabbt över världen. Absolut Vodka, som tidigare haft stora problem med att sticka ut i djungeln av liknande produkter, gick snart från att vara ett vodkamärke i mängden till att bli en kreddig pop art-symbol.

Samarbete med Andy Warhol 1986

Warhol blev efter den inledande succén varumärkets ”seeing-eye” och rekommenderade nya, intressanta konstnärer för fortsatta samarbeten. Först ut efter Warhol var Keith Haring och Kenny Scharf. De följdes sedan av bland andra Damien Hirst, Louise Bourgeois, Dan Wolgers och Helmut Newton.

Samarbete med Leonid Sokov 1990

Sedan invigningen av Spritmuseum på Djurgården i Stockholm våren 2012, visas ett trettiotal utvalda verk från Absolut Art Collection. Istället för att ha en färdigkomponerad utställningskatalog kan besökarna själva plocka ihop de sidor som intresserar dem mest. De lösa arken bildar helt enkelt en personlig konstkatalog. Ett smart sätt att ta utställningskatalogen till en ny nivå, med ett högre värde för besökaren.

Angående konstnärssamarbetena har Absolutflaskan sedan "Absolut Warhol" 1985 avbildats åttahundra gånger av femhundrafemtio olika konstnärer. Försäljningen av Vin och Sprit till Pernod Ricard 2008, där varumärket Absolut stod för största delen, inbringade femtiofem miljarder kronor till svenska staten. Ingen expert på marknadsföring skulle troligtvis neka konstens betydelse för skapandet av Absolut Vodkas varumärke. Bara det faktum att kampanjen fortfarande pågår och väcker uppmärksamhet är svårjämförbart inom reklamindustrin.

Dagens soundtrack: Nick Drake, One of TheseThings First


Kommentera