Idag öppnar Hasselbladstiftelsen utställningen Naturalis II med en av världens främsta arkitekturfotografer. Skillnaden från tidigare utställningar med Åke E:son Lindman är motivkretsen. Den statiska arkitekturen har bytts ut mot naturens rörelsemönster hos växter och lövverk. Jag ringde upp Åke för att ställa några frågor angående utställningen.

Åke E:son Lindman, Naturalis II, Hasselbladstiftelsen, Barnebys, La Tourette

Berätta om utställningen, hur den skiljer sig från tidigare?

Jag har gått tillbaka till fotografiets urtid, och har låtit mig inspireras av William Henry Fox Talbots bilder från 1800-talet. Många av bilderna är tagna med en enkel och egentillverkad hålkamera. Den moderna tekniken och perfektionen har fått stå tillbaka för känslan, slumpen och inte minst det väldigt noggranna processandet i mörkerrummet.

Hur viktigt är framkallningen och material, såsom fotopapper för dig?

Väldigt viktigt! Framkallningen och materialet är en stor del av den fotografiska processen. Jag framkallar analogt i mörkerrum där varje bild är individuellt behandlad. Jag har säkert slängt 90 % av bilderna i mitt urval. I huvudsak använder jag gammalt tjeckiskt Fomapapper med s k chamois - en gulbeige yta på pappersbotten. Jag tycker om att tillbringa tid i mörkerrummet. Det får gärna lukta fix om händerna!

Du som har fotograferat över hela världen, finns det något drömprojekt kvar?

Massor! Överst på listan står de romerska lämningarna i Sabratha i Libyen. Men jag fotograferar gärna allt från antiken till riktigt supermodernt.

Slutligen är det några bilder du är särskilt nöjd med?

Serien La Tourette, från det franska klostret i Eveux-sur-Arbresle från 1957-60 som Le Corbusier ritade, är bilder som redan är internationella klassiker.

Åke E:son Lindman, Naturalis II, La Tourette, fotografi, Barnebys

Kommentera