Årets konst- och antikupplevelse framför andra, som åtminstone inga Barnebys-läsare kunnat gå miste om, är otvivelaktigt antikmässan TEFAF i Maastricht. Den årliga supermässan är nu slut sedan i söndags men kvar lever de bestående intrycken.

Galerie Flores_TEFAF_Maastricht_Spaghetti_Pablo Reinoso_Flore de Brantes Galerie Flores monter på TFEAF med Spaghetti-soffa av den fransk-argentinske designern Pablo Reinoso

En fråga som i stort sett de flesta i konst- och antikbranschen brottas med är - hur lockar man till sig nya och unga köpare? Ett spörsmål på liv och död, för det handlar om överlevnad i en tid då sextiotalister firar femtioårsdagar och fyrtiotalister börjar gå mot de åttio.

Det är ingen nyhet att receptet - en halv sked gammalt och en halv sked nytt - skapar inredningar med kontrastverkan och trivsam spänning. Någon att betrakta som en mästare i moderna och vitala miljöer med antikviteter som bas är konsthandlaren Flore de Brantes, grundare av Galerie Flores som öppnade i Paris 1998. Verksamheten flyttades till Bryssel för ett par år sedan där galleriet ligger i ett jugendpalats på Rue de la Vallée 40. Flore de Brantes är uppvuxen omgiven av antikviteter i en aristokratisk fransk-amerikansk familj i Loiredalen. Efter studier i konst och kommunikation och några år på Christies liksom Sothebys öppnade de Brantes sitt galleri med en tydligt uttalad personlig stil. Klassiska antikviteter i möte med samtida konst och design. Den självklara utgångspunkten har hela tiden varit insikten om att de flesta inte vill leva i en inredning med bara antikviteter - och att det motsatta, en enhetligt modern inredning, kan kännas kall och livlös.

Konsthandlaren Flore de Brantes med särskilt utvecklat öga för oväntade möten

För oss nordbor hägrar som tur var nya möjligheter till att skapa spännande inredningar. Om bara ett par veckor öppnar de moderna auktionerna på Bukowskis och Stockholms Auktionsverk för att vi återigen ska kunna ge oss hän och våga pröva något nytt. Ta chansen!

Kommentera