När Christie’s tillkännagav försäljningen av Leonardo da Vinci’s Salvator Mundi förra året var sensationen ett faktum. På auktionen i New York fortsatte uppståndelsen då verket klubbades för 450 miljoner dollar och därmed blev den dyraste tavlan i auktionshistorien.

Vart har Salvator Mundi tagit vägen? Vart har Salvator Mundi tagit vägen?

I december år 2017 meddelade man att köparen, den saudiarabiske prinsen Badr bin Abdullah bin Mohammed Al Farhan, en man med en sannerligen tjock plånbok, skulle låta Louvrens filial i Abu Dhabi hänga tavlan.

Slutligen bestämdes det att verket skulle visas för allmänheten på det tilltänkta museet från och med den 18 september 2018 och sedan dess har förväntningarna varit minst sagt höga. Men planerna fullföljdes inte och bara två veckor innan premiären meddelade museet att man skjutit upp händelsen på obestämd tid. Ingen anledning angavs.

Sedan dess har man inte hört någonting, varpå rykte börjat florera. Har det att göra med misstankarna om att det faktiskt inte är da Vinci som verkets upphovsman? Matthew Landrus vid Wolfson College i Oxford, är expert på Leonardo da Vinci och har studerat målningen i detalj. Han har hävdat att det inte är da Vinci som är upphovsman utan kollegan Bernardino Luini (ca. 1480-1532). Salvator Mundi borde därför ses som ett verk från da Vincis studio och inte av da Vinci själv.

Bernardino Luini, Cristo tra i dottori - Jesus bland de skriftlärda. 1515-1530. Bild: Barnebys.de Bernardino Luini, Cristo tra i dottori - Jesus bland de skriftlärda. 1515-1530. Bild: Barnebys.de

Läs mer om Landrus teorier här

Luini använde ofta detaljer ur da Vincis verk som förlaga till sina egna, så likheterna mellan de två konstnärerna är inte okända. Vad gäller Salvator Mundi menar Landrus att likheten med Luinis Jesus bland de skriftlärda är slående. Vidare säger han att Salvator Mundi till största del är utförd av Luini, men att da Vinci deltagit med sin sfumatoteknink, men tros endast ha målat ungefär 5-20% av verket.

Läs mer om da Vincis sfumatoteknik här

Eller har verket kanske kommit till skada?

Det vi vet är att Salvator Mundi förvarades i en speciell glaslåda fram till datumet för auktionen, där mikroklimatet skulle skydda det mycket känsliga verket. Men under auktionen, det tillfälle då tavlan senast visats för allmänheten, togs glaset bort. Experter fruktar nu att anledningen till uppskjutningen av premiären är ett försämrat skick av målningen.

Vi väntar med spänning på fortsättningen av dramat.

Läs mer om Salvator Mundi här!

Taggar